Tuesday, August 4, 2015

Polis Selamatkan Bayi dari Dalam Paip Tandas Awam

4 /8/ 2015 
Tim Penyelamat Provinsi Zhejiang Memotong Pipa Saluran Pembuangan untuk Menyelamatkan Seorang Bayi Laki-laki pada 2013 (Foto: Reuters)

BEIJING - Polis Beijing menyelamatkan seorang bayi baru lahir yang terperangkap di saluran paip   tandas awam. Kini bayi perempuan tersebut dalam kondisi stabil di sebuah rumah sakit di Beijing, China. Pihak berwajib sedang  mencuba mencari identiti orangtua bayi malang tersebut.

Sebagaimana diberitakan The Associated Press, Selasa (4/8/2015), seorang ibu yang belum menikah biasanya menelantarkan anak mereka yang baru lahir lantaran stigma sosial yang ada di masyarakat yang menganggap anak tersebut sebagai anak haram. Biasanya orangtua membuang anak yang terlahir dengan cacat tubuh.

Berdasarkan pemberitaan surat khabar setempat, Beijing Times, polis  setempat mendatangi tandas awam  itu pada Ahad 2 Ogos 2015. Mereka mendatangi lokasi kejadian setelah mendapat laporan warga yang mendengar tangisan bayi, dan melihat kaki bayi menyembul dari dalam paip tandas . Seorang polis kemudian memasukkan tangannya secara perlahan ke dalam paip dan mengeluarkan bayi itu.

Polis  Beijing mengesahkan laporan tersebut. Namun, mereka hanya memberi keterangan singkat. Pihak  polis mengatakan bayi tersebut tampaknya tidak menderita cacat tubuh.

Pada 2013, tim penyelamat di Provinsi Zhejiang, China   timur, memotong paip saluran pembuangan untuk menyelamatkan seorang bayi laki-laki. Sang ibu mengatakan, bayinya tidak sengaja jatuh ke dalam tandas saat dia sedang bersalin.

Media lokal melaporkan, perempuan tersebut mengandung kerana one-night stand dan 'hamil duluan'. Dia menutupi kehamilan itu dari orangtuanya. Akhirnya, perempuan tersebut mengaku kepada polis  bahawa dia adalah ibu kandung dari bayi itu.

No comments:

Post a Comment