Saturday, August 29, 2015

Wanita ini tumbuh tanduk

28/08/15
 
Mirror-
BEIJING, KOMPAS.com — Seorang perempuan tua asal Guiyan, Provinsi Sichuan, China, mengejutkan para doktor kerana memiliki semacam tanduk sepanjang 13 sentimeter di kepalanya.

Liang Xiuzhen (87) dikenal para tetangganya dengan sebutan "wanita Unicorn", yang merujuk pada kuda mistik yang memiliki sebuah tanduk di kepalanya. Menurut Wang Chaojun, putra Xiuzhen, apa yang sekarang menjadi tanduk pada sekitar tujuh atau delapan tahun lalu hanyalah sebuah tahi lalat.

"Ibu saya mengeluhkan tahi lalat di kepalanya yang terasa gatal dan semakin membesar. Waktu itu, kami dapat menghilangkan rasa gatalnya dengan ubat-ubatan tradisional China. Setelah itu, kami melupakannya," ujar Chaojun.

Namun, dua tahun lalu, tumbuh semacam tanduk kecil sebesar jari kelingking di tahi lalat itu. Lalu, secara tak sengaja, Xiuzhen "mematahkan" tanduk kecil tersebut pada Februari lalu.

Setelah kejadian itu, dalam waktu enam bulan, sebuah tanduk baru muncul dengan cepat dan semakin membesar. "Kini tanduk itu membuat kepala ibu saya sakit dan mengakibatkannya kesukaran tidur. Tanduk itu juga kerap mengeluarkan darah," kata Chaojun.

Chaojun lalu membawa ibunya ke sebuah rumah sakit dan para doktor mengatakan benda semacam tanduk adalah semacam kanser kulit yang tumbuh menjadi seperti tanduk. Biasanya tumor semacam ini hanya berukuran kecil dan jinak. Namun, dalam beberapa kes, tumor semacam ini boleh tumbuh membesar dan menjadi ganas.

Chaojun mengatakan, para doktor yakin dapat menghilangkan tanduk itu melalui pembedahan. Namun, pihak keluarga masih mempertimbangkan pilihan itu kerana usia Xiuzhen yang sudah amat lanjut.

"Ibu saya sudah tua dan tanduk itu tumbuh di bahagian sensitif kepalanya. Saya tak begitu yakin dengan   pembedahan. Jika sesuatu yang salah terjadi (dalam pembedahan), itu akan sangat berbahaya," kata Chaojun.
Penulis: Ervan Hardoko
Editor : Ervan Hardoko

No comments:

Post a Comment