Wednesday, September 2, 2015

Selipkan perkataan 'facebook' ketika azan subuh, muazin dipecat


01/09/15
Selipkan kata 'facebook' saat azan subuh, muazin Mesir dicopot Salah satu masjid di Ibu Kota Kaherah. ©Reuters
  Muazin bernama Mahmoud Al Mughazi memicu kontroversi di Mesir. Surat khabar Al Masry Al Youm, Selasa (1/9), melaporkan bahawa takmir Masjid Sayed Ghazi di Kota Al Dawar itu dituduh memodifikas/ubahsuai  kalimat azan subuh.

Dalam azan subuh ada satu panggilan khusus tak ada dalam empat waktu solat lainnya. Tepatnya kalimat "ash-shalaatu khairum minan-nauum", artinya solat itu lebih baik daripada tidur. Mahmoud, menurut beberapa saksi  , beberapa kali mengganti kalimat panggilan ini menjadi "solat itu lebih baik daripada membuka Facebook."

Jamaah solat subuh Masjid Sayed Ghazi jadi resah kerana sang takmir pandai-pandai mengubah panggilan ibadah solat. Kementerian Agama Mesir akhir minggu lalu memecat Mahmoud dari jawatannya. Dia kini diminta  keterangan, kenapa membuat kalimat azan seenaknya sendiri.
"(Mahmoud) akan dipecat bila laporan ini terbukti," kata Juru cakap Kementerian Agama Mohammad Abdul Razeq.

Di Mesir, muazin maupun imam masjid dipantau pemerintah. Azan nyeleneh ala Mahmoud ini, walaupun maksudnya mengingatkan jamaah agar tidak terlena main facebook sampai lupa waktu, dianggap bidaah besar.

Sekadar maklumat warga Mesir memang terhitung ketagihan Facebook. Jejaring sosial itu memiliki 16 juta pengguna aktif di Negera Mesir, salah satu yang terbesar di Timur Tengah.

Ketika diwawancarai dream TV, Mahmoud membantah telah mengganti lafal azan. Dia balik menuding bahawa fitnah itu disebar anggota Ikhwanul Muslimin. Mahmoud menyatakan Masjid Sayed Ghazi hendak dikuasai kelompok politik terlarang yang masih sealiran dengan PKS di Indonesia.
"Saya tidak pernah mengucapkan lafal azan subuh seperti yang dituduhkan," tandasnya.
 Merdeka.com

No comments:

Post a Comment