Saturday, October 10, 2015

Gadis ini bersin 12,000 kali dalam sehari


Gadis ini bersin 12.000 kali dalam sehari
Katelyn Thornley (tengah). ©Odditycentral
Namanya Katelyn Tornley, pelajar kelas tujuh di menghabiskan waktunya saban hari dengan bersin. Remaja 12 tahun asal Angleton, Negara  Texas, Amerika Syarikat itu mengidap suatu penyakit yang membuat dia bersin 12 ribu kali dalam sehari. Akibatnya dia merasa masa kecilnya kurang bahagia.

Kelainan ini terjadi sejak tiga minggu lalu setelah dia pulang les muzik.

"Sejak itu saya mulai bersin-bersin," kata Katelyn, seperti dilansir Odditycentral.com, Jumaat (9/10). "Saya kira ini hanya alergi atau akibat kurang bersih mencuci mulut."

Namun tidak lama kemudian Katelyn bersin hingga 20 kali dalam seminit, membuat dia sukar melakukan apa pun.

"Perut saya sampai sakit, kaki saya lemas dan saya hampir tak boleh makan," ujarnya.

Kini penyakit itu makin parah dan Katelyn bahkan harus berhenti masuk sekolah dan les muzik. Orangtua Katelyn dan sejumlah doktor sudah berusaha menolongnya tapi tak seorang pun dari mereka boleh menyembuhkan Katelyn.

Ketika mendengar lagu the Beatles Katelyn boleh lebih tenang dan akhirnya dia boleh berhenti bersin ketika tidur setelah minum ubat Benadryl.
Merdeka.com

No comments:

Post a Comment