Wednesday, February 10, 2016

Lelaki Ini Dapat Warisan 72 Isteri dari Ayahnya. Wow !

10 Februari 2016  

Fon Abumbi II mendapatkan warisan berupa 72 isteri dari sang ayah (Foto: Mirror)
Fon Abumbi II mendapatkan warisan berupa 72 orang isteri dari  ayahnya (Foto: Mirror)


BAFUT – Seorang lelaki di Cameroon mendapatkan warisan yang tidak lazim dari    ayahnya, yaitu 72 orang isteri. Kini, dia memiliki 100 orang isteri setelah mengahwini janda-janda   ayahnya.


Bukan hanya itu, Fon Abumbi II juga mendapat warisan 500 orang anak peninggalan  ayahnya yang meninggal pada 1968. Berdasarkan tradisi yang berlaku di  kerajaannya , jika seseorang ayah meninggal,   anaklah mendapat warisan janda sang ayah dan wajib mengahwininya.


“Di balik seorang lelaki berjaya terdapat seorang perempuan yang jauh lebih berjaya. Menurut tradisi kami, isteri tua diwariskan kepada sang anak. Ini sekaligus untuk mengajarkan bahawa dia sekarang raja dan bukan lagi anak raja,” ujar isteri ketiga Abumbi II, Ratu Constance, dilansir Mirror, Rabu (10/2/2016).


“Selama masa penjajahan dan masuknya nilai-nilai lain, perbedaan nilai tradisional kami dengan nilai-nilai tersebut menimbulkan konflik. Peranan saya adalah untuk menyatukan keduanya,” tambah Constance.


Raja Fon Abumbi II merupakan raja bagi masyarakat tradisional di Kota Bafut, Cameroon. Istana yang bernama Ntoh merupakan daya tarikan bagi pelancung. Istana tersebut masuk dalam daftar 100 benda yang terancam punah pada 2006 oleh World Monuments Fund.

No comments:

Post a Comment