Saturday, February 13, 2016

Orang gila bina bangunan megah

13/2/16

Alami gangguan jiwa, pria 54 tahun bangun 'kastil' megah
Orang gila bangun kastil. ©facebook.com/CCTVNews

 Berpenyakit gangguan jiwa, tak membuat lelaki dari Linju, Provinsi Shandong, China boleh mendirikan bangunan dari bahan sederhana. Bukan sembarang bangunan, lelaki bernama Hu Guangzhou ini membangun 'kastil' setinggi tujuh tingkat.

Dilansir dari CCTV, Sabtu (13/2), Hu mengaku membangun sendiri 'kastil' tersebut. Bentuknya yang unik tersebut membuat dirinya menjadi buah mulut orang ramai . Bahkan ada yang menyamakannya dengan kastil yang terdapat pada film animasi Jepun Howl's Moving Castle, karya Hayao Miyazaki.
Orang gila bangun kastil facebook.com/CCTVNews

Hu mengaku perlu waktu selama tiga tahun untuk mendirikan rumahnya yang seluruhnya didapat dari bahan tak berguna, seperti pasir dan potongan kayu. Selama pembangunan berlangsung, Hu pernah terjatuh dari tingkat dua, kejadian itulah yang membuatkan dia ingin mendirikan lima tingkat tambahan.

Pemerintah setempat pernah mengancam meruntuhkan bangunan yang kini menjadi tempat tinggal Hu. Namun, niat itu urung dilakukan kerana Hu hidup sebatang kara, tanpa isteri atau anak, dia juga enggan dipindahkan.
 
Merdeka.com 

No comments:

Post a Comment