Friday, February 12, 2016

Polis Tembak Mati Empat Rakannya

11/2/16


Ilustrasi Taliban di Afghanistan (Foto: Dunyanews.tv)
Ilustrasi Taliban di Afghanistan (Foto: Dunyanews.tv)




KANDAHAR – Pegawai Afghanistan mengatakan bahawa salah seorang anggota Polis Wilayah   Kandahar menembak mati empat rakannya. Kemudian, mencederakan tujuh yang lainnya.

Sebagaimana dilansir The Washington Post, Khamis (11/2/2016), salah seorang  anggota Polis Wilayah Kandahar, Zia Durrani menuturkan polis  yang menembak  rakannya itu ditembak mati oleh angota polis lainnya untuk menghentikan aksi brutalnya.

Zia mengatakan, penembakan tersebut terjadi pada Rabu 10 Februari, tepatnya di Daerah Zhari. Dilaporkan, ini menjadi bahagian dari rangkaian serangan yang dilancarkan oleh ‘orang dalam’ yang bekerja di dalam Pasukan Keselamatan  Afghanistan.

Pada bulan lalu, seorang polis  juga menembak mati 10 rakannya di Provinsi Uruzgan. Dikhabarkan, Taliban menyatakan bertanggung jawab atas serangan tersebut.

Taliban memang selalu mempertimbangkan Kandahar sebagai daerah yang penting bagi mereka, juga dengan wilayah Helmand. Dilaporkan, kedua wilayah ini menjadi pusat perkebunan bunga yang menjadi bahan dasar pembuatan heroin.

Kelompok militan Taliban ini memang kerap melancarkan serangan di Helmand dalam jangka waktu beberapa bulan ini demi mengambil alih dan melindungi laluan  untuk menyelundupkan berbagai hal dari mulai dadah, mineral, senjata, hingga pasukan mereka.
Okezone.com

No comments:

Post a Comment