Saturday, May 21, 2016

Nenek bakar cucu hidup-hidup demi wang insurans

21/5/16


  Nenek bakar cucu hidup-hidup demi memperoleh uang asuransi
 ©2016 Merdeka.com/AFP
  Seorang nenek di Republik Czech dihukum penjara pada sidang dua hari lalu. Dia dinyatakan bersalah, kerana terbukti membius lalu hendak membakar    cucunya hidup-hidup. Tindakan keji itu dilakukan oleh wanita itu agar memperoleh tuntutan issurans .

Kantor berita AFP melaporkan, Sabtu (21/5), identiti sang nenek tidak diungkap ke media massa. Namun berkas pengadilan menyatakan wanita itu dijatuhkan hukuman 16 tahun penjara.

Dari sidang terungkap bila rumah serta keluarga sang cucu diinsuranskan. Jika ada insiden menyebabkan korban meninggal, insurans  berjanji menyantuni empat juta Krona .

Kepada pendakwa , wanita itu mengaku mencampurkan ubat tidur dosis tinggi ke minuman anggur yang kemudian dia sajikan pada   cucunya. Remaja 13 tahun itu tidak sedar menjadi korban niat jahat neneknya sendiri. Beruntung, tetangga yang lalu menyelamatkan remaja itu ketika api membesar di bahagian dapur. Sang nenek saat terjadi kebakaran sudah klari

Wang santunan insurans  itu rencananya akan digunakan sang nenek untuk membayar hutang kepada bank, demi menebus hutang kepada lintah darat.

Ternyata sang nenek sejak lama mengidap gangguan jiwa. Keluarga besar juga tak banyak yang mau menemuinya.
Sumber:Merdeka.com

No comments:

Post a Comment