Sunday, May 22, 2016

PRK Sg Besar: Ismail Sabri harap pertelingkahan PAS-PH berterusan

 FMT| May 21, 2016
Bagaimanapun BN dan UMNO diingatkan agar terus bersatu walaupun PAS dan PH bertelingkah sesama mereka.
ismail-sabri_amanah_pas_600
KUALA LUMPUR: Datuk Seri Ismail Sabri Yaacob berharap pertelingkahan antara PAS dan Pakatan Harapan (PH) membabitkan isu kerusi Parlimen Sungai Besar akan berterusan.
Ahli Majlis Tertinggi UMNO itu bagaimanapun mengingatkan Barisan Nasional (BN) dan UMNO agar terus bersatu.

“Kalau dapat kelebihan menerusi perpecahan daripada pembangkang, tetapi jangan kerana isu dalaman kita pun berpecah, maka kita tak dapat manfaatkan kelebihan itu.

“Jangan kita harapkan kelemahan orang lain untuk menang. Kita mesti ada kekuatan sendiri untuk menang,” tegasnya pada sidang media di Persidangan Ayahanda Malaysia Kali Pertama di Kelab Sultan Sulaiman di sini hari ini.

Terdahulu, Naib Presiden PAS Datuk Iskandar Abdul Samad menyatakan keputusan parti itu bertanding pada pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Sungai Besar pada 18 Jun adalah muktamad dan tidak perlu dipertikai oleh mana-mana pihak.

Beliau berkata ini kerana kerusi Parlimen Sungai Besar adalah kerusi tradisi PAS dan parti itu tetap akan meletakkan wakil walaupun Parti Keadilan Rakyat (PKR) mendakwa rundingan berkaitan calon masih berjalan.

Mengulas lanjut, Ismail yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah berkata, pembangkang tidak mungkin bersatu kerana dari segi agenda dan perjuangan mereka berbeza antara satu sama lain.
“DAP misalnya mempunyai objektif yang jauh berbeza dengan PAS. Begitu juga dengan PKR, begitu juga dengan Parti Amanah Negara (AMANAH).

“Jadi saya percaya kerana mereka berbeza dari segi objektif, tujuan penubuhan parti, perjuangan mereka juga berbeza…memang perselisihaan sesama mereka (boleh) dijangka,” katanya.

No comments:

Post a Comment