Sunday, June 19, 2016

Alasan Aneh Ibu yang Kubur Bayinya di Taman Puskesmas

 Sabtu, 18 Jun  2016
Alasan Aneh Ibu yang Kubur Bayinya di Taman Puskesmas
Kondisi bayi setelah kubur di taman Puskesmas dibongkar. (Foe Peace - VIVA.co.id) 

Pada Sabtu 11 Jun  2016, warga Jalan Dwi Warna Raya, Karang Anyar, Kecamatan Sawah Besar, Jakarta Pusat digemparkan dengan penemuan kubur  seorang bayi di kawasan taman Pusat Kesihatan Masyarakat (Puskesmas) Sawah Besar.

Kubur  bayi itu ditemuki secara tak sengaja. Ini berawal dari kecurigaan warga atas adanya gundukan tanah menyerupai sebuah kuburan baru di tepi tembok dekat tanaman hias di Puskesmas. Atas kecurigaan itu, warga pun menghubungi  polis .

Untuk memastikan, apakah yang ada di dalam gundukan tanah itu, polis  pun menggalinya. Dan, betapa terkejutnya warga, ternyata di dalam gundukan tanah ada jasad bayi merah terbujur kaku, tanpa ditutupi sehelai kain pun. Dari kondisi jasad, diketahui, bayi itu dipercayai baru dilahirkan.

Tak ada seorang pun warga yang mengaku mengetahui, jasad bayi siapa yang dikubur di tempat itu. Hingga akhirnya, dalam penyiasatan polis    terungkaplah, bahawa bayi itu, baru saja dilahirkan orang tuanya di Puskesmas tersebut.

Hal itu terungkap setelah Sani, doktor di Puskesmas menceritakan, bahawa memang bayi itu adalah anak dari pesakitnya yang meninggal dunia usai dilahirkan pada Jumaat, 10 Jun  2016.
Tapi, Sani juga tidak tahu, yang bayi yang dibantunya dalam proses persalinan, dikubur orang tuanya di taman Puskesmas.


Sumber:VIVA.co.id

No comments:

Post a Comment