Monday, June 20, 2016

Foto Beg "Angry Bird" Dipercayai Milik Penumpang MH370 Dipublikasikan

20/6/16

 
Blaine Gibson- Salah satu barang yang dipercayai milik penumpang pesawat MH370, yang ditemui di Pantai Riake oleh Blaine Gibson.
 
 Usaha menguak misteri di sebalik hilangnya pesawat Malaysia Air, MH370 masih terus berlangsung. Perkembangan yang terbaru adalah tentang dirilisnya sejumlah foto dari barang-barang yang dipercayai milik para penumpang pesawat itu.

Barang-barang tersebut ditemui di Pantai Madagaskar, di kawasan di mana pecahan-pacahan pesawat pernah ditemui.
Diharapkan dengan publikasi ini, ada orang atau pihak yang terkait dengan kecelakaan MH370, mampu mengenalpasti barang tersebut. 

Disebutkan, ada sedikitnya 20 barang berupa dompet, ransel, dan bahagian-bahagian dari beg laptop yang ditemui. 
Tidak ada label pengenal yang melekat di barang-barang itu, menjadikan sukar untuk memastikan bahawa barang itu adalah milik salah seorang dari 239 orang yang ada di dalam pesawat yang hilang dua tahun silam.

Seperti diberitakan laman BBC,  20/6/2016 , barang-barang itu ditemui oleh seorang pengacara asal Amerika Syarikat Blaine Gibson.
Gibson   mengaku, belum tentu barang-barang itu terkait dengan MH370.  "Bioleh saja barang-barang itu cuma jatuh dari kapal-kapal yang melintas di perairan wilayah ini," ungkap Gibson. 

"Namun, tetap, barang-barang ini saya temui di kawasan yang sama, yakni 18 kilometer dari pantai di mana saya menemui pecahan pesawat beberapa waktu lalu. Jadi, saya fikir ada baiknya barang-barang ini pun diperiksa dengan baik," ungkap dia.

MH370 diketahui terbang dari Kuala Lumpur menuju Beijing pada bulan Mac 2014 silam. Dipercayai, pesawat ini mengalami kecelakaan dan jatuh di sebelah selatan Samudera Hindi , setelah membelok tanpa sebab yang jelas. 
Barang-barang yang dipercayai terkait dengan penerbangan itu termasuk sebuah kantung berwarna putih, hitam dan merah bergambar "Angry Bird"beg  tangan kain wool bergaris, dan pecahan beg laptop dengan tulisan "MENSA". 

Gibson yang juga adalah orang yang menemui pecahan MH370 di timur Afrika, menemui barang-barang itu pada bulan Jun  di Pantai Riake di  Pulau Nosy Boraha, timur laut Madagaskar.
Sama halnya dengan barang-barang peribadi tersebut, dia pun menemukan dua pecahan pesawat yang mungkin bahagian dari pesawat yang sama. 

Sejauh ini, Gibson telah menemui tiga potongan badan pesawat di kawasan tersebut. Dia pun menemui potongan lain di Mozambik pada bulan Mac. Penyiasat Australia  telah memastikan bahawa pecahan itu adalah   bagian dari pesawat MH370.

Usaha mencari tahu pemilik barang-barang peribadi tersebut dilakukan dengan mengunggah foto-foto ke laman penyokong korban kecelakaan pesawat ini di Australia.
 Sumber:KOMPAS.com

No comments:

Post a Comment