Tuesday, June 28, 2016

Kanak-kanak Enam Tahun Tembak Mati Adiknya

27/6/16

Ilustrasi penembakan (Foto: Okezone)
Ilustrasi penembakan (Foto: Okezone)

NEW JERSEY – Seorang kanak-kanak berusia enam tahun di New Jersey, Amerika Syarikat   menembak mati adiknya yang baru berumur empat tahun dengan senjata api. Dianggap bertanggung jawab, ibu kedua anak itu pun ditangkap  polis  setempat.

Sejumlah media AS pada Ahad 26 Jun  2016 melaporkan, korban yang identitinya belum dirilis itu meninggal setelah dibawa ke University Hospital di Newark, akibat luka tembak. Menurut laporan  polis , penembakan itu merupakan tindakan tidak sengaja.

Polis belum menjelaskan detail peristiwa tersebut, namun polis  dan penyiasat gabungan Essex County sedang menyiasat insiden tersebut. Ibu kedua anak lelaki itu, Itiyanah Spruill didakwa atas tuduhan ‘membahayakan keselamatan anak’. Perempuan berusia 22 tahun itu ditahan dan  dibebaskan dengan jaminan USD300 ribu

Datuk Bandar New Jersey, Lester E. Taylor III, meratapi insiden penembakan di wilayahnya di saat Pemerintah Presiden Barack Obama menyerukan pengawalan senjata di kalangan penduduk awam. ”Ini adalah insiden yang sangat dikesali   dari pengalaman kami dengan dia dan keluarganya,” katanya mengacu pada keluarga korban.

Tetangga keluarga Spruill, Vania Limage, kepada CBS New York,    27/6/2016 , mengecam keteledoran keluarga kerana anak kecil boleh memperoleh senjata api.

"Ini gila, kerana mereka harus memiliki tempat yang selamat. Kerana yang telah terjadi dalam berita yang berulang, di mana anda mendengar tentang insiden-insiden yang terjadi. Jadi, jangan menyerahkan senjata kepada anak berusia empat tahun dan enam tahun,” katanya.

Masalah pengawalan senjata telah di bawah sorotan di AS setelah terjadi pembantaian di kelab gay Pulse, Orlando, yang menewaskan 49 orang termasuk pelakunya, Omar Mateen.

No comments:

Post a Comment