Thursday, June 16, 2016

Pemandu Mabuk, 60 Pendaki Gunung Tersesat

Rabu, 15 Jun  2016
 
Wikipedia -Pergunungan Rax, Austria.

VIENNA   - Sekelompok pendaki gunung tersesat di pergunungan Alps Austria dan terpaksa  diselamatkan setelah pemandu mereka mabuk teruk dan menghilang.

Pasukan penyelamat terpaksa   menjemput 60 pelancung asal Hangari  setelah pemandu mereka menghilang dan cuaca buruk mendekat di kawasan Gunung Rax.

Salah seorang pelancung itu berteriak-teriak minta tolong setelah dia dan puterinya tersesat. Mereka mendakwa sang pemandu sudah mulai minum sejak kumpulan itu berangkat mendaki pada pukul 15.00 akhir minggu lalu.

Saat ke-60 orang itu dibawa turun oleh 12 orang anggota pasukan SAR, sang pemandu ditemui sedang berjalan turun gunung sendirian dan tak dapat menjelaskan apa yang terjadi.

Namun, sang pemandu mendakwa dia tidak mabuk dan tidak membawa minuman keras sepanjang perjalanan itu. Polis  mengatakan, pemandu itu tak perlu membuktikan dakwaannya kerana tak ada seorangpun yang cedera dalam insiden tersebut.

"Lelaki itu sungguh tak profesional dan dia tak pernah mendapat  latihan sebagai pemandu untuk pendakian gunung," kata Gerhard Rieglthalner, seorang pendaki gunung berpengalaman kepada harian Kronen Zeitung.

Pada hari yang sama di tempat berbeda, sebuah helikopter dipanggil untuk menyelamatkan seorang perempuan berusia 53 tahun yang keletihan setelah mendaki sebuah gunung di wilayah Styria.

Dia bersama suaminya melakukan pendakian selama 11 jam dan perempuan itu sudah mengeluhkan kondisi tubuhnya satu jam sebelum tempat tujuan.
sumber:KOMPAS.com

No comments:

Post a Comment