Sunday, June 19, 2016

Peratusan keluar undi rendah

 FMT/June 18, 2016

Peratusan keluar mengundi di PRK Kuala Kangsar ialah 71% berbanding sasaran 75% merangkumi pemilih biasa dan pengundi awal yang telah menunaikan tanggungjawab mereka pada 14 Jun lepas.
perak_kuala-kangsar_NEW_undi_600
KUALA KANGSAR: Peratusan keluar mengundi bagi PRK Kuala Kangsar sehingga semua 23 pusat pengundian ditutup tepat 5 petang tadi adalah 71%.

Pegawai Pengurus PRK Kuala Kangsar, Mior Muhammad Jamil Mior Zakaria berkata, peratusan itu lebih rendah daripada sasaran 75% yang ditetapkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk PRK Kuala Kangsar.
“Peratus ini rendah mungkin disebabkan ramai pengundi luar yang tidak balik untuk mengundi memandangkan sekarang bulan Ramadan,” katanya ketika dihubungi Bernama.

Semasa Pilihan Raya Umum ke-13, peratusan keluar mengundi di Parlimen Kuala Kangsar adalah 84.3%.
Beliau berkata, peratusan keluar mengundi sebanyak 71% itu merangkumi pemilih biasa dan pengundi awal yang telah menunaikan tanggungjawab mereka pada 14 Jun lepas.

Katanya, terdapat 32,949 pemilih berdaftar layak mengundi bagi PRK Kuala Kangsar dengan 32,632 merupakan pengundi biasa, 312 (pengundi awal) dan lima lagi pengundi tidak hadir kerana berada di luar negara.

“Kertas undi bagi pengundi tidak hadir yang diterima dikira di pusat penjumlahan rasmi undi di Dewan Jubli Perak,” katanya.
PRK Kuala Kangsar diadakan berikutan kematian penyandangnya Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad dalam nahas helikopter di Sebuyau, Sarawak pada 5 Mei lepas.

PRK itu menyaksikan pertandingan empat penjuru di antara calon Barisan Nasional (BN) Datin Mastura Mohd Yazid, Dr Najihatussalehah Ahmad (PAS), Prof Dr Ahmad Termizi Ramli (Amanah) dan Izat Bukhary Ismail Bukhary (Bebas).

Ia diadakan serentak dengan PRK kerusi Parlimen Sungai Besar, Selangor susulan kematian penyandangnya Tan Sri Noriah Kasnon dalam nahas sama.
BERNAMA

No comments:

Post a Comment