Friday, June 17, 2016

Satu Kotak Hitam EgyptAir yang Jatuh di Laut Tengah Ditemui

17/6/16

 
  Serpihan pesawat EgyptAir yang diunggah akaun Facebook Juru cakap tentera  Mesir Mohamed Samir Abdel Aziz Ghoneim.

KAIRO - Kotak hitam yang berisi rakaman pembicaraan pilot di dalam kokpit pesawat EgypAir yang jatuh di Laut Tengah telah ditemui.

Komite investigasi Mesir mengatakan, sebuah kapal khusus milik Penelitian Laut Dalam Mauritius yang menemui benda penting itu.

Setelah ditemukan, kotak hitam tersebut kini dikirim ke kota Alexandria, Mesir yang akan diterima para pegawai terkait termasuk jaksa dan penyidik.

Kementerian Penerbangan Awam Mesir mengatakan, salah satu kotak hitam itu ditemui di kedalaman 13,000 kaki di bawah permukaan laut.

Ketika ditemui, kondisinya separuh hancur tetapi kompartemen tempat menyimpan rakaman percakapan masih dalam kondisi baik.

Pesawat dengan nombor penerbangan MS804 hilang dari radar dalam penerbangan dri Paris menuju Kaherah pada 19 Mei lalu. Selanjutkan diketahui pesawat itu jatuh di Laut Tengah, dan seluruh 66 orang penumpang dan awaknya terbunuh.

Sejauh ini penyebab kecelakaan belum diketahui dan tidak ada satu kelompok pun yang mengaku terlibat dalam tragedi tersebut. 

Sumber:KOMPAS.com

No comments:

Post a Comment