Wednesday, June 15, 2016

Video-Buat hal , penumpang pesawat ini diikat di kerusi

Penumpang bermasalah yang diikat di kursi, karena menerobos masuk kokpit. (Foto: SCA)
Penumpang bermasalah yang diikat di kerusi, kerana menceroboh masuk kokpit. (Foto: SCA)

WUHAN –  Pesawat China Southern Airlines CZ8367 dihebohkan dengan kelakuan seorang penumpang asal China yang berusaha menerobos masuk ke kokpit pesawat tersebut. Tempat di mana pilot dan asistennya berada, yang tentunya terlarang bagi penumpang mana sekalipun .

Lelaki yang dimaksud itu tiba-tiba berteriak-teriak menantang kru pesawat, lima minit sebelum pesawat itu berlepas landasan dari Wuhan ke Harbin. “Siapa yang boleh menangkap saya? Saya ingin terbang menuju angkasa. Saya membuka satu mata saya (saat terbang) di langit,” ujarnya, seperti dikutip dari Shanghaiist, Selasa (14/6/2016).

Tidak berapa lama kemudian, dia berlari ke arah ruangan khas pilot dan menerobos masuk. Melihat tingkah anehnya, kru pesawat dan pramugari lantas mencegah dia melangkah lebih jauh. Dengan bantuan beberapa penumpang lain, pembuat onar itu berhasil diikat .

Tubuhnya diikat ke kerusi penumpang, yang dipisahkan dari penumpang lain. Meski begitu, dia masih punya ruang untuk meronta-ronta dan memaki.
Sekira 20 minit kemudian, pesawat itu mendarat darurat di Lapangan Terbang Zhengzhou dan penumpang bermasalah itu diangkut keluar.

Berdasarkan hasil penyiasatan lebih lanjut, diketahui penumpang tersebut menderita penyakit mental. Demikian penjelasan dari pihak keluarga, yang segera menjemput dia setelah dihubungi otoriti lapangan terbang setempat.

Kes di atas dengan demikian menambah daftar panjang penumpang China yang terkenal memang suka berulah di dalam pesawat. Sebelumnya ada yang pernah meminta ditempatkan di kelas yang lebih bagus, padahal tiket yang dibelinya hanya sekelas ekonomi. Ada juga yang pernah berusaha mencuri jaket pelampung keselamatan dan orangtua yang membiarkan anaknya buang air besar di lantai pesawat hanya kerana ukuran kamar mandinya kekecilan.

Sumber: Youtube/ Okezone.com 14/6/16

No comments:

Post a Comment