Thursday, July 14, 2016

Gara-gara banjir, tak seorang pun tetamu hadir di majlis perkahwinan pasangan ini. Kesian

13 Julai 16

Gara-gara banjir, tak satu pun tamu hadir di pernikahan pasangan ini
perkahwinan pasangan china tanpa dihadiri tetamu undangan. ©Daily mail
 Kata orang, janji suci ketika berkahwin adalah berarti sehidup semati dalam suka maupun duka. Demikianlah yang dialami pasangan di Xinxiang, China, minggu lalu.

Hari indah yang mereka impikan ternyata tidak seperti harapan. Banjir besar melanda kota. Sebahagian besar undangan tidak dapat menghadiri perkahwinan mereka. Pasangan itu sudah mengumumkan akan berkahwin 9 Julai lalu dan mengundang sebanyak 300 undangan, termasuk teman dan keluarga.

Zhou pagi itu bangun lebih cepat kerana dirinya akan dihias sebagai pengantin.

"Air sudah mulai menggenang pada pukul 6 pagi," kata dia seperti dilansir akhbar the Daily Mail, Rabu (13/7). Pasangannya Wang Lei mengatakan dia juga kesukaran buat menjemput calon isterinya dari rumah.

Melalui pesan rengkas Zhou mengatakan kepada pasangannya air sudah menggenang sampai ke pinggang. Zhou panik dan menangis.
Zhou Tian dan Wang Lei Daily mail

Dia akhirnya selesai dirias pukul 10.00 dan menunggu dijemput oleh pasangannya.

Akhirnya Wang tiba di rumahnya pukul 13.00 dan dia benar-benar basah kuyup dan hanya mengenakan sandal dan baju pelampung. Wang ketika itu datang sendiri tanpa tetamu undangan, seperti lazimnya pernikahan di China.

Dalam sedu sedannya Zhou memeluk pasangannya.

"Tidak apa kita tidak ada tetamu. Juga tidak mengapa kita tidak punya iring-iringan dan bunga api. Selama aku memilikimu, meski kamu tidak terlihat seperti mempelai lelaki dan benar-benar basah kuyup."

Penata rias Zhou terenyuh dengan kata-kata Zhou sampai-sampai dia mengingat dan mengetiknya lalu menyebarkannya di media sosial WeChat.

Mereka akhirnya berangkat ke hotel tempat resepsi dengan memandu kereta mengharungi derasnya banjir.

Ketika mereka tiba empat terlambat dari jadual seharusnya, pihak hotel mengatakan para tukang masak tidak dapat  datang kerana cuaca yang sangat ekstrem.

"Apa pun yang terjadi, aku tetap akan mengahwinimu," ujar Zhou setelah mendengar pemberitahuan pihak hotel.

Sebuah foto memperlihatkan mereka berjalan di tengah ruang resepsi yang kosong beredar di media sosial.

Akhirnya hanya sepuluh tetamu dari 300 yang diundang yang berhasil datang.

Meski hanya sedikit tetamu yang datang, ribuan orang akhirnya menyampaikan ucapan selamat kepada pengantin anyar itu melalui media sosial setelah kisah mereka tersebar luas.

"Semoga perkahwinan mereka langgeng sampai seratus tahun," kata seorang pengguna media sosial.
 
Merdeka.com 

No comments:

Post a Comment