Saturday, July 9, 2016

Kenapa tak tanya saya depan-depan - Shafie Apdal

Malaysiakini 9 Julai 16
Bekas naib presiden Umno Datuk Seri Mohd Shafie Apdal mempertikaikan tindakan kepimpinan parti itu yang menggantung keanggotaannya tanpa bertanya secara berhadapan ketika mesyuarat Majlis Tertinggi (MT).

Sebaliknya, kata beliau, Umno bertindak ke atasnya tanpa menyiasat terlebih dahulu ketika beliau sedang mengerjakan umrah.
“Siasatlah dulu, apa pasal takut sangat nak siasat saya berdepan, tanya saya apa salah saya dalam bulan yang baik kita beramal dan saya pergi umrah, tidak langsung semasa saya hadir Majlis Tertinggi tak ada tanya saya.

“Bila saya berumrah gantung saya. Tapi tak apalah mungkin ini di antara petunjuk Allah bila saya berumrah dan berdoa di Masjid Nabawi.
“Ya Allah saya umat yang maha lemah dan tak sempurna, tunjukkanlah jalan-jalan yang baik untuk saya membantu agama dan negara itu sahaja,” katanya kepada pemberita di Balai Ketibaan Domestik KLIA hari ini.

Isnin lalu, Shafie mengumumkan keluar Umno selepas beliau digantung keanggotaannya daripada parti pada 24 Jun lalu.
Shafie juga ditanya sama ada tindakannya meninggalkan parti itu akan memberi sebarang kesan.

“Saya dulu di antara pengasasnya (Umno) bukanlah besar sangat sumbangan saya tapi adalah sikit sumbangan saya di peringkat negeri Sabah dalam membesarkan dan membawakan parti Umno.
“Ada yang menyatakan tidak ada kesannya dengan saya keluar dari parti, kita tunggulah ada kesan atau tidak ada kesan kita tunggu Allah,” katanya.

Shafie yang juga bekas menteri kementerian kemajuan luar bandar dan wilayah berkata beliau mempunyai pengikutnya sendiri dan menggesa pemimpin Umno supaya tidak menghinanya.

“Saya tahu saya pun ada penyokong bukan tidak ada penyokong tapi jangan hina saya datang dari Sabah nak memperjuangkan dalam membantu negara kita.
“Saya tahu suara-suara dia di peringkat akar umbi. Lapan tahun saya jadi menteri luar bandar, saya tahu cita rasa masyarakat luar bandar.

"Saya bela mereka dari orang asli yang tak pernah dihantar sejak merdeka, 40 orang asli buat ijazah sarjana di London, Amerika Syarikat, ramai jadi saya sedar apa cita rasa dan yang terpendam dalam hati mereka,” tegasnya.
Shafie ketika ditanya sama ada akan menyertai pembangkang berkata:
“Tidak akan menyertai mana-mana parti,” katanya dan terus beredar.

No comments:

Post a Comment