Thursday, July 28, 2016

Kerajaan tutup sekolah menengah swasta kerana seorang pelajar tak boleh membaca

 28/7/16

 Satu murid tak bisa membaca, Kerajaan Yordania tutup SMA swasta

Sekolah menengah swasta di Ibu Kota Jordan . ©2016 Merdeka.com/Jordan Times/Heba Abu Ghnaim
 Kerajaan  Jordan  memaksa sebuah sekolah swasta menghentikan aktiviti selama satu tahun. Sanksi ini dijatuhkan kerana pengawas menemui seorang murid sekolah menengah atas ini tidak boleh membaca.
Penemuan ini bersumber dari komite dibentuk oleh Kementerian Pendidikan Jordan . Komite sekaligus menyatakan murid tersebut gagal dalam semua mata pelajaran lain akibat nilai yang rendah.
Seperti dikutip dari laman Emirates247, Khamis (28/7), Komite menilai murid tersebut tidak layak duduk di bangku ujian dan mencederai peraturan sekolah yang dipatuhi, kata menteri pendidikan dalam pernyataan yang ditulis akhbar Jordan .

Lebih jauh, selain tidak boleh membaca, Komite juga memiliki penemuan murid tersebut tidak boleh menulis. Tertinggalnya sang pelajar dalam faktor akademik dianggap pemerintah sebagai kesalahan para guru. Akibatnya keputusan menutup sekolah selama satu tahun terpaksa diambil.

Tidak ada keterangan lebih lanjut, apakah sebenarnya murid SMA tak disebut namanya itu mengidap kelainan kesulitan belajar alias diseleksia. Kerajaan Jordan  punya banyak masalah dengan sektor pendidikan swasta.

Tahun lalu, 11 ribu guru sekolah swasta mengundurkan diri kerana digaji tidak layak, seperti dilansir the Jordan Times. Mereka membentuk syarikat kerja untuk memaksa kerajaan membantu menaikkan upah mereka sebagai tenaga pengajar. Kesenjangan gaji guru inilah yang diduga membuat kualiti pendidikan sekolah swasta di kota-kota besar Jordan  menurun.
Sumber: Merdeka.com 

No comments:

Post a Comment