Saturday, July 30, 2016

pasangan suami isteri ini mati dipenggal hanya kerana tiga bungkus biskut

30/7/16

Gara-gara tiga bungkus biskuit, pasangan ini tewas dipenggal
jalanan uttar pradesh. ©Al Arabiya
 Pasangan suami-isteri di Manipuri,    Uttar Pradesh, India, mati dipenggal oleh seorang penjaga kedai hanya sebab mengambil tiga bungkus biskuit yang berharga   15 rupees (22 U.S. cents) pada Khamis lalu. Lelaki taukeh kedai itu menyerang mereka dengan kapak. 

Stesyen televisyen Al Arabiya melaporkan, Sabtu (30/7), menurut polis , pasangan miskin dari kasta rendah Dalit itu membeli tiga bungkus biskuit di sebuah kedai. Mereka mengatakan akan membayarnya nanti setelah mendapat gaji yang akan mereka terima hari itu juga. Pada saat itu pertengkaran terjadi sebab mereka sudah berhutang biskuit beberapa hari sebelumnya untuk ketiga anak mereka yang berusia 11 , 9 dan 8 tahun.

Seorang warga desa yang jadi saksi mengatakan kepada akhbar The Indian express, ketika suami-isteri itu pergi begitu saja dari kedai, lelaki bernama Mishra itu mulai menjerit kepada mereka meminta duit harga biskut tersebut.

"Mishra kemudian lari ke rumahnya yang tidak jauh dari kedai dan   kembali dengan membawa kapak. Dia kemudian menyerang sang suami, bernama Bharat berulang kali, kemudian menyerang isterinya, Mamta, yang berusaha menyelamatkan suaminya. Pasangan itu mati di tempat kejadian," kata saksi.

Polis  kemudian menahan si penjaga kedai dan isterinya setelah merempuh rumah mereka, sebab pasangan itu enggan menyerah . Komuniti Dalit kemudian membuat protes setelah pembunuhan itu. 

Bharat, 45, died after an alleged axe attack by a shopkeeper who flew into a rage in Uttar Pradesh on Thursday morning
Bharat, 45, mati di tetak dengan kapak

  gambar.dailymail.

No comments:

Post a Comment