Saturday, July 16, 2016

Rampasan kuasa di Turki gagal, Erdogan kembali

16/7/16

Rampasan kuasa tentera Turki gagal pada awal pagi Sabtu selepas orang ramai menjawab panggilan Presiden Tayyip Erdogan untuk berkumpul di jalan raya bagi menyokong beliau.
Erdogan, yang bercuti apabila rampasan kuasa dilancarkan, terbang ke Istanbul sebelum subuh pada hari Sabtu dan telah muncul di TV bersama kalangan penyokongnya di luar lapangan terbang, di mana komplot rampasan kuasa gagal dilakukan.

Pemberontakan itu merupakan "perbuatan khianat", dan mereka yang bertanggungjawab akan membayar harga yang tinggi, katanya kepada pemberita pada sidang akhbar tergempar.

Tembakan dan letupan telah menggegarkan kedua-dua bandar raya Istanbul dan Ankara selepas tentera mengambil kedudukan di kedua-dua bandar dan mengarahkan televisyen negara untuk membacakan kenyataan mengisytiharkan mereka telah mengambil kuasa.

Tetapi pada awal Sabtu, wartawan Reuters melihat sekitar 30 tentera pro-rampasan kuasa menyerahkan senjata mereka selepas dikelilingi oleh polis bersenjata di dataran Taksim di Istanbul
Malaysiakini

No comments:

Post a Comment