Sunday, July 10, 2016

Sentimen pengundi kembali ke DAP kerana kes LGE

 | July 10, 2016
SF Jika pilihan raya diadakan sekarang ini, Umno dan DAP akan menang besar, kata Presiden Gerakan
Mah Siew Keong
PETALING JAYA: Presiden Gerakan Mah Siew Keong percaya sentimen pengundi kembali kepada DAP ekoran kes banglo Lim Guan Eng, dengan kemenangan besar menanti Umno dan DAP sekiranya pilihan raya diadakan sekarang.

Siew Keong dipetik berkata pengundi menyokong BN dalam pilihan raya baru-baru ini tetapi pengundi akan beralih kepada DAP disebabkan kes Ketua Menteri Pulau Pinang yang didakwa atas tuduhan rasuah dan salahguna kuasa.

BN meraih kemenangan besar dalam pilihan raya negeri Sarawak Mei lalu dan dua pilihan raya kecil pada Jun, merampas lima kerusi DAP di Sarawak dan mengekalkan kerusi Sungai Besar dan Kuala Kangsar.
Penganalisis politik berpendapat kemenangan BN itu berpunca daripada peralihan sokongan pengundi Cina.
Seandainya pilihan raya diadakan sekarang, Umno dan DAP akan meraih kemenangan besar jika dilihat pada sentimen pengundi semasa, kata Siew Keong ketika diwawancara China Press Daily.

Beliau mengeluh “sentimen tidak menyebelahi kita, terutamanya kepada (Gerakan) Pulau Pinang, yang tersepit sekarang ini”.
Gerakan memerintah Pulau Pinang lebih empat dekad daripada 1969 hingga 2008, ketika Pakatan Rakyat merampas negeri-negeri pantai Barat Pulau Pinang, Perak dan Selangor, serta meletakkan PAS berkuasa di Kelantan dan Kedah.

“Saya tak boleh agak sentimen tahun depan, tetapi dengan sentimen sekarang ini…Umno dan DAP akan menang,” katanya.

No comments:

Post a Comment