Friday, July 29, 2016

Seorang lelaki disahkan hamil oleh makmal

29/7/16

Seorang pria dinyatakan hamil oleh lab di Sri Lanka
Thomas Beatie asal AS, satu-satunya lelaki pernah hamil di dunia. ©Daily Mail
  
Kes kesihatan menghebohkan terjadi di Sri Lanka. Sebuah makmal di Wilayah Suriyawewa menyatakan seorang lelaki 35 tahun positif hamil.
Terang saja lelaki ini terkejut. Awalnya uji darah dan urine untuk mencari tahu sedang menderita penyakit apa, malah dinyatakan mengandung janin. Dia mendatangi pekerja makmal sekaligus mengadu pada pemerintah demi memastikan benarkah dia menjadi lelaki pertama di dunia yang boleh mengandung bayi.

Khaleej Time melaporkan, Jumaat (29/7), kes ini segera ditangani oleh jabatan  Kesihatan setempat. Hasilnya, mengecewakan bagi penggemar teori-teori aneh. Lelaki tak disebut namanya itu masih normal, positif tidak hamil. Kesalahan sepenuhnya ada pada pengelola makmal.

Uniknya, makmal ini ternyata lebih dari tiga kali menyatakan seorang lelaki hamil selama dua tahun terakhir. Dipercayai ada malapraktik atau keteledoran menukar sampel urine oleh analis. Padahal makmal ini termasuk yang paling mahal di Sriyawewa.

"Kami dirujuk oleh doktor untuk memakai jasa makmal ini," kata salah seorang pesakit yang diwawancarai oleh surat khabar Mawbima.
Kementerian Kesihatan Sri Lanka turun tangan langsung memeriksa pengurusan makmal. Jika terbukti ada kecuaian, maka pengelola akan dikenakan sanksi hingga berupa penutupan operasional.
Thomas Beatie ketika hamil didampingi isterinya (c) 2016 Merdeka.com/Barcroft Media 

Sampai sekarang baru ada satu 'laki-laki' yang dari sisi hukum resmi dinyatakan pernah mengandung. Dia adalah Thomas Beatie, warga Arizona, Amerika Syarikat. Beatie adalah lelaki transgender yang sudah mengubah kelamin sejak remaja. Pada 2011 lalu, dia mengandung anak dari benih isterinya Nancy. Selain Beatie, semua informasi tetang lelaki mengaku hamil ternyata cuma isapan jempol. 
Sumber:Merdeka.com

No comments:

Post a Comment