Monday, August 1, 2016

Kisah Penjenayah Perang Buruan 25 Tahun yang Tertangkap

31/7/16

Dia didakwa melakukan jenayah perang terhadap penduduk awam Bosnia.
Kisah Penjahat Perang Buron 25 Tahun yang Tertangkap
Penggalian kuburan massal warga Bosnia. Ceranic, penjenayah perang Bosnia telah tertangkap. (REUTERS/Dado Ruvic )
 
Pihak berkuasa Brazil pada Sabtu, 30 Julai 2016 waktu setempat menahan lelaki yang dicari Bosnia sejak tahun 1992 kerana melakukan jenayah perang. Nikola Ceranic (47) disebutkan otoriti  keselamatan ditahan di Kota Indaiatuba, sekitar 45 Kilometer atau 20 batu dari Sao Paulo.

Interpol sebelumnya sudah mengeluarkan peringatan atas Ceranic. Sebagaimana disebutkan oleh rilis badan internasional itu, Ceranic didakwa atas jenayah perang terhadap penduduk awam di wilayah bekas Yugoslavia. 
 
Namun baik Interpol maupun otoriti Brazil tak menyebutkan rincian tindak kejahatan yang didakwakan kepada Ceranic. Pula tak diinformasikan lama tinggal buruan itu di negara Amazone. 

Menteri Kehakiman Brazil dalam rancangannya bakal mengabulkan permohonan ekstradisi yang dimohonkan Bosnia dan Herzegovina untuk Ceranic sejak awal penangkapannya, sebagaimana dikutip dari laman Reuters.

Sesuai dengan hukum dan perundangan di Brazil, maka tak ada alasan untuk tak segera melakukan ekstradisi terhadap penjenayah perang itu. 
Sumber:VIVA.co.id 

No comments:

Post a Comment