Thursday, August 25, 2016

Menghamili cikgu, pelajar dapat ganti rugi USD 6 juta

5/8/16

Menghamili ibu guru, siswa SMA dapat ganti rugi Rp 78 M
Laura Whitehurst   ©2016 Merdeka.com/AP
Seorang pelajar sekolah menengah atas di Redlands, California, Amerika Syarikat, minggu ini mendapat ganti rugi USD 6 juta  kerana terbukti menjadi korban pencabulan di bawah umur. Mahkamah menganggap pelajar ini sebagai mangsa , walalu pun  guru perempuan itu menjadi kekasih gelapnya selama lebih dari satu tahun.

Tuntutan ini diajukan oleh orang tua pelajar tak disebut namanya itu. Metro.co.uk melaporkan, Khamis (25/8), pihak sekolah Redlands sebenarnya tahu murid mereka berpacaran dengan guru bernama Laura Whitehurst (29), namun tidak pernah berusaha menghalangi hubungan tersebut.

"Sekolah gagal melindungi klien kami yang seharusnya menjalani masa muda secara normal," kata Vince Finaldi, selaku peguam mangsa.
Hubungan terlarang guru-murid itu membuahkan seorang anak lelaki yang lahir pada 2014 lalu. Ketika itu, si pelajar masih berusia 16 tahun.

Ketika tahu anaknya menjadi ayah seorang bayi, kedua orang tuanya membuat  laporan polis terhadap sang guru . Whitehurst telah menjalani sidang, lantas dikenakan enam bulan penjara kerana secara aktif mengajak anak di bawah umur berhubungan seks.
Selain dengan pelajar itu, Whitehurst turut menggoda serta mengajak tidur tiga pelajar lain. Selain itu, Whitehurst dipecat dari pekerjaannya serta wajib mencantumkan status pelaku kekerasan seksual di KTP.

Pengelola SMA Redlands hendak mengajukan rayuan atas keputusan Mahkamah California. Mereka merasa tidak melakukan kesalahan apapun, mengingat hubungan gelap guru-murid itu terjadi di luar sekolah.

No comments:

Post a Comment