Sunday, August 21, 2016

Sami ini diusir dari kuil kerana terlalu kecil dan pendek

20/8/16

Sermsak (paling kanan), dikeluarkan dari kuil karena dianggap terlalu pendek. (Foto: Daily News)
Sermsak (paling kanan)  (Foto: Daily News)

CHANTHABURI – Oleh kerana memiliki tubuh terlalu kecil dan pendek , seorang sami bernama Sermsak diusir dari kuilnya. Ia diusir oleh seorang sami senior dari Kuil Thap Chang di Daerah Soi Dao, Provinsi Chanthaburi, Thailand.

Sami senior yang tidak disebutkan namanya itu meminta Sermsak menanggalkan baju saminya pada Selasa 16 Ogos kerana mengganggap ukuran tubuhnya tidak sesuai ajaran Buddha yang tertulis dalam Kitab Vinaya. Selain itu, dia juga dianggap hanya akan menjadi beban bagi sami  lainnya.

Sebagaimana diwartakan Asian Correspondent, Sabtu (20/8/2016), ketika itu sami senior memberi pilihan, antara Sermsak atau sami yang menahbiskannya yang lebih pantas dikeluarkan dari kuil.
Sami kecil yang baru dinobatkan sebulan lalu  pun memutuskan lebih baik dia yang pergi. Meski demikian, Sermsak bertekad akan tetap mengabdi dan mengikuti ajaran Buddha.
“Walaupun saya sekarang sudah menjadi orang awam lagi, saya tetap akan beriman kepada Buddha, juga terus mengikuti ajarannya,” tulis Sermsak melalui laman Facebook-nya.

Berita ini kemudian memicu kemarahan sejumlah warganet di Thailand. Mereka tidak senang dengan sikap diskriminasi yang ditunjukkan sami senior kepada Sermsak. Apalagi pengusiran jelas bertolak belakang dengan nilai welas asih yang menjadi kepribadian Sang Buddha.

Media tempatan juga membandingkan kes Sermsak dengan penemuan puluhan harimau yang diperdagangkan secara ilegal oleh para sami di Tiger Temple Kanchanaburi di Thailand beberapa waktu lalu. Tahun lalu, dua sami di Bangkok juga dikeluarkan dari kuil setelah kedapatan mengalami kecelakaan truk kerana memandu dalam keadaan mabuk.

Meski begitu, sebahagian warganet lain membela sami senior. Mereka mengonfirmasi bahawa tindakan  sami senior benar adanya kerana memang begitu yang tertulis dalam kitab suci agama Buddha. Pengarah Kantor Samut Sakhorn Buddhism di Thailand menegaskan, orang yang terlalu pendek sejatinya memang dilarang menjadi sami.

No comments:

Post a Comment