Tuesday, August 16, 2016

Video-Polis Israel tertangkap kamera buang basikal kanak-kanak Palestin

16/8/16

Polisi Israel tertangkap kamera buang sepeda bocah Palestina
Polis  Israel menyerang anak kecil Palestin . ©2016 Merdeka.com
  Polis  penjaga perbatasan Israel tertangkap kamera penduduk menyerang anak kecil. Dia melempar basikal seorang kanak-kanak Palestin . Insiden itu menjadi sorotan internasional. Polis  tersebut langsung dipecat usai ketahuan melakukan hal tersebut.
Rakaman video yang tersebar viral di laman   Youtube diketahui tidak seperti apa yang diperbicangkan.
Diberitakan laman Haaretz, Khamis (4/8), kejadian di Hebron menurut penyiasatan adalah untuk melindungi kanak-kanak perempuan berusia 8 tahun tersebut dari Jewish Quarter di Tepi Barat Hebron, dimana Yauhid dan Palestin  hidup dalam kebencian antara satu sama lainnya.

Polis  perbatasan telah disoal oleh Menteri Kehakiman terkait rakaman video yang menyebabkan polis  tersebut dipecat. Diketahui video dirakam oleh kelompok Hak Asasi Manusia Israel B'Tselem pada Selasa, (2/8).

Oron Schwartz dan Yogev Narkis, pihak kuasa hukum dua polis  tersebut menegaskan tindakan membuang basikal adalah pencegahan dibanding menyakiti.  Kanak-kanak tersebut dinilai sudah melebihi batas maksima  perbatasan ketika bermain basikal. Kerana keterbatasan berbicara dalam bahasa Arab, mereka mengambil inisiatif dengan merebut basikalnya agar mencegah anak terus bermain di kawasan terlarang.
 Sumber:Merdeka.com/outube

No comments:

Post a Comment