Thursday, September 22, 2016

Datuk Bandar jadi 'tukang sapu jalan'

22/9/16

Demi jaga kebersihan, wali kota di Italia jadi 'tukang sapu jalan'
ilustrasi 
Seorang  datuk bandar   di Itali , Pinucci Chelo diberitakan turun ke jalan untuk melakukan aksi bersih-bersih jalan. Tindakannya tersebut bukan tanpa sebab, melainkan kota yang dipimpinnya, Zerfaliu dinyatakan kekurangan pegawai.

Diberitakan BBC, Jumaat (16/9), hari ini Datuk Bandar  Chelo diketahui tidak ada di pejabatnya di sebelah barat Sardinia. Dia diketahui sedang melakukan bersih-bersih, menyapu serambi depan gereja setempat guna persiapan hari pasar. Hari itu dia tidak sendiri, bersama ayah dari wakil datuk bandar dan anggota dewan kota, tulis akhbar tempatan  , La Stampa.

Pegawai terakhir Zerfaliu sudah bersara sejak enam bulan lalu dan tidak ada yang mau dipekerjakan semenjak itu. "Kami tidak boleh berbuat apa pun. Kami terhalang birokrasi," kata Datuk Bandar   .

Seorang pekerja tengah cuti sakit dan membuat semuanya terhenti sesaat. Meski begitu, kota ini diketahui punya anggaran sebesar 150 ribu euro untuk digunakan untuk membayar mereka yang menganggur .

Dewan Sandro Murtas mengatakan tidak ada pilihan lain kecuali melipat lengan baju, "Kerana masyarakat berharap respon tanggap dari kami, bukan birokrasi".
Menanggapi fenomena ini, netizen di Facebook mengatakan tidak hanya di kota tersebut. Kota kecil lain pun memiliki hal serupa dan mengerjakannya dengan hal demikian.

Pada 2015, seorang  Datuk Bandar   di Turki mengambil langkah serupa guna menjaga kebersihan di lokasi utama Yozgat yang terus menerus kotor. 
Sumber: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment