Saturday, September 3, 2016

Marah tak diberi duduk di keretapi, ibu hamil duduk halang pintu

3/9/16

Kesal tak diberi duduk di kereta, ibu hamil lesehan halangi pintu
ibu hamil halangi pintu keretapi di china. ©YouTube
  Sebuah keretapi bawah tanah di Ibu Kota Beijing, China, terpaksa   berhenti setelah seorang ibu hamil duduk melantai di antara dua pintu kerana kesal tidak diberi duduk.

Peristiwa itu terjadi dua hari lalu, seperti dilaporkan laman People's Daily Online dan dilansir akhbar the Daily Mail, Jumaat (2/9). Keretapi di jalur 10 itu terpaksa terlambat gara-gara kejadian itu.

Dalam sebuah cuplikan video yang merakam kejadian itu, terlihat petugas berusaha menenangkan si ibu hamil yang sedang merajuk dan marah

"Saya tidak mau turun!" teriak ibu dengan baju   hitam itu.

Petugas berusaha memaksanya berdiri dan menyingkir tapi dia menepis tangan petugas, berkeras mempertahankan tempatnya.

Penumpang lain terdengar marah kerana jalan mereka terhalang. Sebahagian penumpang mengatakan mereka baru selesai bekerja dan ingin pulang.

Menurut saksi, ibu hamil itu tetap menolak pergi dan petugas terpaksa mengangkatnya pindah keluar.

Jalur 10 di keretapi bawah tanah Beijing adalah jalur kereta terpadat. Sekitar 9.75 juta orang menggunakan jalur itu saban hari.

Sejumlah pengguna media sosial berdebat tentang kejadian itu. Sebahagian menyalahkan si ibu hamil, sebahagian lagi menyalahkan orang yang tidak mau memberi tempat duduk.

"Ibu hamil itu salah tapi kita tidak memberi kerusi bagi dia juga salah," kata seorang netizen.

Boleh jadi ini pelajaran bagi para pengguna keretapi di mana pun untuk memberikan tempat duduk bagi ibu hamil supaya kejadian serupa tidak terulang.

Sumber:Merdeka.com 

No comments:

Post a Comment