Sunday, September 4, 2016

Pemandu mengantuk bas berpenumpang 42 mahasiswa terjun ke jurang

3/9/16

Ilustrasi (foto: Okezone)
Ilustrasi (foto: Okezone)
MEDAN - Bas pelancung dengan nombor polisi B 7168 IA yg mengangkut mahasiswa seramai 42 orang masuk ke jurang sedalam 20 meter di jalan umum Medan-Sidakalang kilometer 108-109, Desa Pangambatan, Kabupaten Karo, Sumatera Utara (Sumut).

Akibat kejadian nahas tersebut, 15 orang mengalami cedera ringan dan satu orang mengalami luka berat dan dibawa ke rumah sakit di Karo dan Medan.

Kabid Humas Polda Sumut, Kombes Rina Sari Ginting menjelaskan kejadian tersebut, bermula ketika bas pariwisata berpenumpang 42 mahasiswa dan seorang pemandu dan satu kernet itu datang dari arah Medan menuju Sidakalang. Mahasiswa dari Universiti Negeri Medan itu rencananya akan melawat  Taman Iman.

"Dipercayai pemandu mengantuk dan tidak menguasai kondisi jalan. Kemudian dari arah berlawanan datang kereta lain sehingga pemandu bas pelancung itu terkejut dan banting stereng terlalu ke kiri," kata Rina, Sabtu (3/9/2016).

Akibatnya, sambung dia, bas terperosok masuk ke jurang sedalam 20 meter. Bas nahas itu terperosok ke jurang dengan kepala bas mengarah ke atas jalan.
"Saat itu ada pengguna jalan yang hendak membantu bas tersebut, namun kereta tersebut ikut masuk kedalam jurang," tuturnya.

"Tidak ada korban jiwa. Bas itu rosak rteruk dan kaca pecah semua. Sedangkan kereta Innova mengalami rosak ringsek bahagian depan. Polis juga sudah evakuasi korban dan bawa ke rumah sakit," jelasnya.
Hingga saat ini kereta Inova telah berhasil dievakuasi dari jurang. Sedangkan   bas belum dapat dievakuasi. Petugas masih menunggu kereta derek dari Kota Medan.

No comments:

Post a Comment