Saturday, September 24, 2016

Ular Sawa Sepanjang 7 Meter Mati Telan Kijang

23/9/16

 
Caters/Mirror

NEW DELHI Nasib malang menimpa seekor ular sawa besar di taman nasional Gir, Gujarat, India.

Seekor ular sawa sepanjang sekitar 7 meter terlihat mencuba merayap dengan susah payah sementara perutnya membesar tak normal.
Rupanya ular itu baru saja menelan seekor kijang beberapa minit sebelumnya. Namun, hewan melata itu tak sedar mangsanya terlalu besar untuk ditelan.

Setelah menelan kijang itu,   ular tersebut hampir tak dapat bergerak kerana ukuran mangsa yang ada di dalam perutnya 
sangat besar. Tak lama kemudian, ular itu mati.

Penampakan ular sawa raksasa itu menarik perhatian warga desa Baliavad yang berada tak jauh dari taman nasional.

"Saya menemui ular itu di jalan. Dia berjuang untuk mencerna hewan yang ditelannya," kata Sunil Kumar (28) warga desa Baliavad.

"Ini adalah salah satu peristiwa luar biasa yang saya pernah lihat. Ular sawa itu sangat besar," tambah Kumar.

Insiden itu baru pertama kali terjadi di desa tersebut tetapi langsung memicu kebimbangan di antara pakar ular di India.

"Petugas kehutanan segera pergi ke lokasi setelah menerima laporan. Ular itu mati kerana luka dalam akibat menelan kijang tersebut," kata wakil ketua badan konservasi setempat, R Senthilkumaran.

Ular sawa memang biasa menelan mangsanya bulat-bulat dan memerlukan beberapa hari bahkan minggu untuk benar-benar mencerna mangsanya.

Ular ini juga dikenal kerap memangsa hewan yang berukuran lebih besar. Setelah memangsa, seekor ular sawa boleh tak makan selama beberapa minggu hingga bulan.

No comments:

Post a Comment