Tuesday, October 25, 2016

Ajaib, bayi ini lahir dua kali

25/10/16

dipos oleh idahsalam
Ajaib, bayi ini lahir dua kali
Lynlee Hope. ©Independent
Seorang ibu dari Texas, Amerika Syarikat, Margaret Boemer, sedang hamil 16 minggu ketika mendapat khabar bayi yang dikandungnya menderita tumor ganas. Khabar mengejutkan itu diterima ketika dia sedang menjalani pemeriksaan USG. Doktor mengatakan, satu-satunya cara untuk menyelamatkan bayinya hanya melalui proses pembedahan.

"Mereka melihat sesuatu dari hasil pemeriksaan dan ketika   itu doktor mengatakan ada masalah serius dengan bayi kami. Dia menderita sacrococcygeal teratoma. Kami sangat terkejut dan takut, kami bahkan tidak mengerti apa arti kata itu dan apa dampaknya pada bayi kami," kata Boemer kepada CNN, seperti dilansir dari laman berita Independent, Selasa (25/10).

Wakil Pengarah Rumah Sakit Texas Foetal Centre, dr. Darrell Cass mengungkapkan teratoma pada tulang ekor adalah tumor paling umum ditemui pada bayi baru lahir.

"Meskipun itu (tumor) yang paling umum kita lihat, tapi masih cukup langka," kata Cass.

Sebenarnya doktor boleh menunda untuk membuang tumor sehingga bayi lahir. Tetapi untuk kes ini, tumor tersebut masuk ke aliran darah bayi sehingga harus cepat-cepat dihilangkan.

Setelah berunding dengan pihak keluarga akhirnya jalan pembedahan dipilih. Pembedahan pengangkatan tumor dilakukan dengan mengangkat janin dari kandungan ibunya selama 20 minit. Ketika itu berat janin hanya kurang dari satu kilogram.

Kemudian, janin dimasukkan kembali ke rahim   ibu dan tetap berada di sana selama 12 minggu. Setelah 36 minggu , bayi ini dikeluarkan kembali melalui pembedahan caesar.

Doktor Cass mengatakan, "Sungguh suatu keajaiban bahwa rahim boleh dibuka dan ditutup kembali seperti itu."

Bayi yang kemudian diberi nama LynLee Hope itu lahir ke dunia untuk kedua kalinya dengan selamat. Perlu waktu beberapa minggu sampai LynLee boleh pulih dan dibawa pulang oleh orang tuanya. 
Sumber:Merdeka.com 

No comments:

Post a Comment