Thursday, October 20, 2016

‘Kerajaan sudah kekurangan dana’ : Tun M

Tun Mahathir
Tun Mahathir - Foto Sinar Harian
SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan Bajet 2017 yang akan dibentang esok, tidak bermakna memandangkan kerajaan tidak mempunyai wang.

“Tidak syak lagi sejumlah besar wang akan diperuntukkan kepada kementerian dan agensi-agensi kerajaan. Parlimen pasti akan meluluskan bajet itu kerana ia adalah bajet yang dibentangkan oleh pihak kerajaan yang mempunyai majoriti di Parlimen.

“Tetapi rakyat tahu bahawa kerajaan telah tidak mendapat wang untuk memenuhi bajet. Mereka tahu bahawa kementerian dalam tempoh dua tahun yang lalu telah diberitahu bahawa wang itu tidak boleh didapati dan oleh itu mereka perlu membelanjakan kurang daripada apa yang diperuntukkan.

“Bajet ini sebenarnya tidak bermakna kerana kerajaan tahu ia tidak akan mempunyai wang,” katanya dalam status terbaru di blognya.
Dakwa Mahathir, kekurangan dana kerajaan itu adalah kerana wang yang ada tidak digunakan untuk tadbir urus yang baik,  pembangunan negara dan kesejahteraan rakyat.

“Wang itu digunakan untuk memenangi populariti untuk perdana menteri. Untuk ini perdana menteri telah mewujudkan peluang pekerjaan gaji buta untuk banyak pengikut setia. Kini terdapat sembilan menteri, tiga timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri.

“Terdapat 51 jawatan di Jabatan Perdana Menteri. Peruntukan bajet untuk Jabatan Perdana Menteri telah meningkat daripada RM5.2 bilion pada tahun 2000 kepada RM20 bilion pada 2016, peningkatan empat kali ganda. Ia adalah 13 peratus daripada Bajet 2016 daripada RM267 bilion. Ia adalah kurang daripada empat peratus antara tahun 2000 dan 2008,” katanya.

Mahathir juga mendakwa sebahagian besar daripada dana Jabatan Perdana Menteri pergi kepada program yang ditentukan perdana menteri.
“Di bawah Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sahaja boleh menyebabkan kos RM7 bilion  oleh kerajaan,” katanya,

Sehubungan itu, beliau  mencadangkan adalah lebih baik untuk memberi elaun bulanan yang mencukupi kepada mereka yang benar-benar layak untuk menyokong kehidupan.

Beliau menegaskan bahawa emolumen telah meningkat daripada RM26 bilion pada tahun 2003 kepada RM89 bilion pada 2016.
“Tetapi hasil persekutuan semakin berkurangan berbanding dengan KDNK (Kadar Dalam Negara Kasar). Kerana kerajaan percaya kepada berpendapatan tinggi sebagai penunjuk tahap pembangunan, gaji yang meningkat tanpa mengambil kira hasil atau produktiviti,” katanya.

Mahathir berkata, pendapatan per kapita bukanlah kriteria sebenar tahap pembangunan, namun  apa yang penting ialah kuasa beli pendapatan.

“Peningkatan kos sara hidup telah menafikan manfaat berpendapatan tinggi. Bajet baru mungkin menyebabkan kos sara hidup meningkat. Ia akan memberi kesan kepada taraf hidup yang teruk. Ini akan menjadi lebih sukar jika kadar GST meningkat.

“Kejatuhan nilai dalam nilai ringgit juga akan memberi kesan kepada kuasa beli pendapatan. Oleh kerana kerajaan tidak percaya kepada industri tempatan yang boleh mendapat manfaat daripada ringgit yang lebih murah tetapi menggalakkan import, kos ini akan meningkat kerana menurunkan nilai ringgit.  Akan ada aliran keluar yang lebih besar dana, mengakibatkan defisit perdagangan,” katanya.

Menurutnya, peningkatan gaji minimum akan meningkatkan kos pengeluaran, yang seterusnya akan meningkatkan kos menjalankan perniagaan di Malaysia.

No comments:

Post a Comment