Thursday, October 20, 2016

Lelaki meninggal tersepit pintu keselamatan Stasiun Keretapi Bawah Tanah

20/10/16

Foto pintu pengaman yang menjadi lokasi insiden terjepitnya sang pria (Foto: Channel News Asia)
Foto pintu keselamatan (Foto: Channel News Asia)

SEOUL – Seorang lelaki di Korea Selatan meningaal   setelah tersepit di antara keretapi dan pintu   keselamatan yang ada di stesyen bawah tanah. Investigasi atas kes ini langsung dilakukan.
Sebagaimana dikutip dari AFP, Khamis (20/10/2016) insiden ini terjadi  ketika mangsa hendak turun dari keretapi di kala jam sibuk, Rabu 19 Oktober. Mendadak pintu pengaman di stesyen bawah tanah Gimpo tertutup.

Tanpa menyedari ada penumpang tersepit di antara keretapi dan pintu keselamatan , masinis keretapi kembali menjalankan armadanya. Sesaat keretapi itu berjalan, lelaki berusia 36 tahun itu langsung terbunuh kerana terhimpit.

“Kami sangat menyesal atas insiden tersebut,” kata pegawai dari Seoul Metropolitan Rapid Transit Corp, Na Yeol. Ia berjanji, penyiasatan yang menyeluruh terhadap insiden ini akan dilakukan.

Pintu   keselamatan dilaporkan dibuat di seluruh stesyen  keretapi bawah tanah Seoul untuk mencegah orang-orang melakukan aksi bunuh diri. Namun, sistem buka tutup otomatik  yang dipakai membuat fasiliti pintu keselamatan  tersebut sering rosak. AFP juga mewartakan, insiden serupa pernah terjadi pada Mei 2016 ketika seorang staf stesyen bawah tanahterbunuh terlanggar  keretapi ketika  sedang memperbaiki pintu  keselamatan.

No comments:

Post a Comment