Saturday, October 29, 2016

Meninggal selama 13 tahun, lelaki ini hidup lagi dengan identiti baru

29/10/16

Meninggal selama 13 tahun, pria ini hidup lagi dengan identitas baru

terry symansky. ©Independent
 Seorang lelaki  yang hilang pada 1993 ditemui tinggal bersama keluarga barunya dan mempunyai identiti curian di Florida, Amerika Syarikat.

Richard Hoagland suatu hari menelepon isterinya, Linda Iseler, dalam keadaan panik. Dia mengatakan sedang dalam perjalanan ke rumah sakit pada 19 Februari 1993 itu.

Linda dan kedua puteranya, Matthew, sembilan tahun, dan Doug, enam tahun, sejak itu tidak pernah bertemu dengan sang ayah.

"Dia membuat kami menderita. Dia meninggalkan kami tanpa apa pun. Saya sangat terpukul," ujar Linda kepada ABC News, seperti dilansir akhbar the Independent, Sabtu (29/10).

Pada 2003 dia akhirnya dinyatakan meninggal. Linda kemudian pindah dan menikah lagi.

Hoagland sementara itu pergi jauh meninggalkan keluarganya di Indianapolis menuju kota kecil Zephyrhills, Florida.

Dia kemudian berkahwin dengan tukar nama baru Terry Symansky. Nama itu dia ambil dari seorang nelayan yang meninggal kerana suatu kecelakaan pada 1991. Setelah menikah, Symansky lalu punya anak dengan isteri barunya.

Dia mencuri identiti itu dengan menyewa apartemen dari ayah si nelayan dan mengambil sertifikat surat kematian anak si nelayan ketika ayahnya meninggal. Hoagland lalu mengajukan akte kelahiran dan lesen memandu  menggunakan sijil itu.

Anak saudara Symansky membongkar identiti Hoagland setelah melakukan penelitian di laman ancestry.com. Dari laman itu dia mengetahui bapa saudaranya berkahwin dua tahun setelah kematiannya.

Hoagland yang kini berusia 63 tahun menghadapi sejumlah tuntutan penipuan. Polis Pascoe County menyebut Hoagland sebagai sosok pengecut.

"Orang ini hidup dengan menghancurkan kehidupan orang lain," kata polis  Chris Nocco.

Isteri ketiganya, Mary Hickman, mengatakan dia menemui sebuah beg berisi identiti lama suaminya setelah dia ditahan polis  .
Sumber:Merdeka.com 

No comments:

Post a Comment