Friday, October 21, 2016

PKR nyatakan sokongan RUU 355 dibahas

Sinar Harian
Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail
Wan Azizah Wan Ismail
KUALA LUMPUR - PKR sebulat suara menyokong Rang Undang-Undang Persendirian (RUU) Akta 355 yang dibawa Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk dibahas pada persidangan Parlimen kali ini.

Presidennya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata, meskipun mempunyai beberapa kemusykilan dan keraguan berkaitan dengan RUU 355, PKR berpendirian menerima dan mengiktiraf hak ahli parlimen tersebut dan menyokong bahawa usul tersebut dibahas.

Menurut beliau, PKR menantikan penjelasan Abdul Hadi dan lebih utama lagi pendirian dan jaminan Perdana Menteri bahawa hak-hak di bawah Perlembagaan akan dilindungi, sebelum sebarang memutuskan pendirian seterusnya.
"PKR melihat terdapat beberapa perkara yang membimbangkan terutamanya kesamaran skop hukuman.

"Oleh kerana RUU 355 ini melibatkan undang-undang berkaitan kesalahan jenayah berhubung dengan melanggar lunas-lunas Islam, maka skop hukuman yang dicadangkan bagi undang-undang ini perlu cukup jelas,” katanya dalam satu kenyataan.
Beliau berkata, sebarang pindaan undang-undang yang memberi kuasa untuk menghukum perlu diperjelaskan secara terperinci.

“Apa-apa perubahan juga perlu jelas supaya undang-undang baru ini adalah selaras dengan apa yang difahamkan sebagai lunas-lunas Islam sendiri. Perbincangan perlu juga atas aspek sama ada pindaan ini adalah dalam kerangka Perlembagaan Persekutuan," katanya.

Wan Azizah berkata, pendirian PKR untuk RUU 355 dibahaskan adalah bersyarat bahawa mana-mana pindaan undang-undang sedia ada mesti mematuhi dan memenuhi prinsip-prinsip murni keadilan dan kesaksamaan dalam Islam serta tidak bercanggah dengan teks dan semangat Perlembagaan Persekutuan dan Perjanjian Malaysia.

Dalam pada itu, beliau juga menyatakan kemusykilan mengapa RUU 355 ini sengaja dibiarkan berlarutan, terapung di Parlimen tanpa sebarang usaha memberikan penjelasan atau menganjurkan perbincangan dengan wakil parti politik dan masyarakat.

"Kami tetap memilih jalan muafakat untuk memartabatkan kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan dan menjamin kebebasan beragama bagi bukan Islam," katanya.

No comments:

Post a Comment