Monday, October 17, 2016

Protes, Pemandu Teksi Bakar Diri

16/10/16

Protes pemerintah, sopir taksi di Mesir bakar diri (Foto: The New Arab)
(Foto: The New Arab)

ALEXANDRIA – Seorang pemandu teksi, 30, dari   Kafr El Dawar, di Mesir membakar dirinya sendiri di depan sebuah pusat militer di Sidi Gaber, Alexandria Timur. Aksi ini dilakukan sebagai bentuk protes atas tingginya harga dan kondisi negara yang miskin.

Saksi di lokasi kejadian melaporkan lelaki itu,   Ashraf Mohammed Shaheen (30) pada awalnya mengkritik pemerintah terkait harga yang tinggi. Ia kemudian menuangkan minyak ke badannya sendiri, lalu membakar dirinya.

Salah seorang saksi mata mengatakan orang-orang yang berada di lokasi kejadian berusaha untuk memadamkan api, memanggil ambulans dan kemudian membawanya ke Rumah Sakit Amiri.

Direktorat urusan kesihatan di Alexandria mengeluarkan pernyataan bahwa lelaki bernama Ashraf Mohammed Shaheen adalah seorang sopir teksi berusia 30 tahun  .

"Lelaki tersebut mengalami cedera terbakar parah. Ia menuangkan (petrol) ke tubuhnya sendiri. Itu menyebabkan 95 peratus badannya mengalami luka bakar,” sebagaimana dilansir The New Arab, Ahad (16/10/2016).

Seorang lelaki lain bernama Abdul Alim Muhammad Abdul Alim (32) juga mengalami luka ketika mencuba untuk menyelamatkannya. Menurut direktur rumah sakit, Tarek Khalifa, kondisi lelaki tersebut berada dalam keadaan kritikal dan memerlukan pengubatan jangka panjang.

Hingga saat ini, berita tentang  aksi Shaheen bakar diri telah menyebar dengan cepat di media sosial dengan hashtag #Bouazizi_Egypt.
Sumber:Okezone

No comments:

Post a Comment