Saturday, November 26, 2016

Bermain Pistol, Kanak-Kanak 2 Tahun Kritikal Ditembak Sepupunya

25/11/16

Polisi Menyelidiki Penembakan Bocah Dua Tahun. (Foto: abc7 )
(Foto: abc7 )

PHILADELPHIA - Hari Thanksgiving seharusnya dirayakan dengan penuh kebahagiaan oleh keluarga di Amerika Syarikat. Namun suasana riang di rumah Rachel Santiago (34) dan Omar Laboy-Vega (34) berubah menjadi suram ketika anak mereka tertembak. Tragisnya, kanak-kanak dua tahun itu tak sengaja tertembak oleh sepupunya sendiri yang masih berusia empat tahun.

Berdasarkan keterangan pihak  polis , inisiden tersebut terjadi pada Khamis malam, 24 November 2016 di rumah mereka di 3500 of North 9th Street, Philadelphia, AS. Kejadian bermula ketika para bayi yang bermain di ruang tamu tingkat satu dan memainkan senjata api tanpa disedari oleh para orang dewasa.

"Ibunya sedang memasak makan malam di hari Thanksgiving ketika dua bayi itu meraih pistol kaliber 40 dan menggunakannya untuk bermain," ujar Inspektor  polis  Piladelphia Scott Small sebagaimana dikutip oleh abc7, Sabtu, (26/11/2016).

Kanak-kanak lelaki berusia dua tahun tersebut mengalami luka tembak di bahagian dada atas dan di jari manis kanannya. Korban kemudian dikejarkan ke Rumah Sakit Temple University sebelum akhirnya dirujuk ke Rumah Sakit kanak-kanak  Philadelphia. Si bayi diketahui dalam kondisi kritikal.

Polis Philadelphia terus menangkap Santiago dan Omar hari itu juga. Santiago didakwa lalai dalam mengawasi anaknya, sedangkan si suami, Omar, dibebankan dua dakwaan yakni kelalaian serta dianggap melakukan pelanggaran kepemilikan senjata api

No comments:

Post a Comment