Thursday, December 22, 2016

Erdogan Bertemu dan Peluk Kanak-kanak yang Kirim "Kicauan" dari Aleppo


Khamis, 22 Disember 2016

 
AP PHOTO Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan memeluk Bana Al-Abed, (7 tahun), di Istana Presiden di Ankara, Turki, Selasa (21/12/2016).



ANKARA   - Bana Alabed, kanak-kanak perempuan berusia tujuh tahun asal Syria, yang menuai perhatian global kerana kicauan di akaun Twitter dari Aleppo, bertemu Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan di Ankara, Rabu (21/12/2016).Bana diterima Erdogan di istananya di Ankara. Foto-foto yang dipasang di akaun resmi Twitter Erdogan memperlihatkan presiden itu memeluk Bana Alabed yang duduk di pangkuannya.
Bana dan ibunya, Fatemah, dievakuasi bersama 25,000 orang lainnya dari bahagian timur Aleppo, yang dikuasai pemberontak, minggu ini.

"Saya senang hari ini menerima Bana Alabed dan keluarganya di Kompleks Kepresidenan. Turki akan selalu membela rakyat Syria," ujar Erdogan di akaun Twitter-nya.

Dibantu ibunya, yang mengelola akaun @AlabedBana, Bana mengunggah gambar dan video kehidupan di Syria yang dilanda perang saudara hampir enam tahun.
Ia mendapat sekitar 352,000 pengikut di laman micro-blogging tersebut sejak September.

Menteri Luar Negeri Turki Mevlut Cavusoglu mengatakan, ketika Bana dan ibunya dievakuasi dari Aleppo, ia dan keluarganya dibawa ke Turki.
Setelah ribuan orang yang baki dari zon  pemberontak berhasil diungsikan, Aleppo praktis berada di bawah kawalan Presiden Assad sepenuhnya.
 Sumber:KOMPAS.com

No comments:

Post a Comment