Monday, December 19, 2016

ISIS sediakan USD 1 juta untuk bunuh gadis cantik ini

19/12/16

ISIS sediakan USD 1 juta buat siapa saja bisa bunuh gadis cantik ini
joanna palani. ©Daily Mail
 Akaun-akaun media sosial simpatisan kelompok militan   ISIS  menyerukan kepada para anggota mereka di Eropah untuk membunuh gadis Denmark yang pernah berperang melawan ISIS.

ISIS menyatakan siapa pun boleh menghabisi Joanna Palani, nama gadis berdarah Denmark-Kurdis itu, akan mendapat hadiah wang senilai   1 juta USD, seperti dilansir stesyen televisyen Al Arabiya, Ahad (18/12).

Palani, 23 tahun, ketika ini sedang menjalani hukuman dari Mahkamah Copenhagen kerana bergabung dengan tentera Kurdis melawan ISIS.
joanna palani Daily Mail

Pada 14 November 2014 lalu, Palani berangkat dari kampung halamannya dan bergabung dengan YPG (Unit Perlindungan) dan Peshmerga, tentera terlatih regional daerah Kurdis, untuk melawan para jihadis.

Mahkamah Copenhagen City mendakwa Palani kerana dia telah melanggar undang-undang Denmark tentang 'pertempuran asing' yang isinya melarang penduduk Denmark berjuang bersama kelompok pengganas. Padahal, Palani justru berjuang untuk melawan kelompok pengganas.

Sebelumnya pemerintah telah melarang Palani untuk menjadi pejuang Kurdis. Bahkan, tahun lalu pasportnya disita oleh polis  dan dinas intelijen Denmark (PET). Namun, Palani bertekad memberikan jiwa raganya untuk demokrasi, kemerdekaan, dan hak hak wanita.
joanna palani Daily Mail

"Jika saya tertangkap atau mati, saya akan bangga atas apa yang saya perjuangkan," kata Palani.

"Militan ISIS itu sangat gampang dibunuh. Mereka hebat hanya kalau jadi pengebom bunuh diri, tapi pasukan Assad benar-benar terlatih dan mereka memang mesin pembunuh yang hebat," kata dia suatu kali ketika membandingkan ISIS dan pasukan rezim Basyar al-Assad.
 Sumber:Merdeka.com

No comments:

Post a Comment