Thursday, December 22, 2016

Mat Sabu pertahan Hadi lawat Iran

 FMT| December 22, 2016
Pemimpin tinggi Amanah berkata Hadi sudah menegaskan pendiriannya.
Mat-Sabu_abdul-hadi-awang_600
PETALING JAYA: Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini menerima sokongan daripada seteru kuatnya Amanah, selepas kehadirannya di sebuah persidangan di Iran dikritik beberapa pihak.

Presiden Amanah, Mohamad Sabu berkata apa yang dilakukan presiden PAS itu merupakan kebiasaan setiap tahun dan tidak ada kaitan dengan krisis di Syria.
“Lawatan Hadi itu rutin sejak zaman Imam Khomeini dan upacara tahunan,” katanya merujuk pemimpin Revolusi Islam Iran 1979.

Mat Sabu berkata persidangan Muktamar Tahunan Perpaduan Ummah kali ke-30 di Tehran itu bertujuan mengeratkan perpaduan antara mazhab di mana tarikh Rabiulawal mempunyai pengertian tersendiri.
“Ulama Sunni mengatakan ulang tahun kelahiran (Maulud) Nabi Muhammad pada 12 Rabiulawal, Syiah pula berpendapat pada 17 Rabiulawal. Jadi Imam Khomeini menetapkan perbezaan hari itu sebagai miggu perpaduan setiap tahun,” kata Mat Sabu kepada FMT, sambil menambah Hadi pergi atas kapasitinya menganggotai Lembaga Taqrib Mazhab Antarabangsa.

Sementara itu, Penasihat Umum Amanah, Ahmad Awang berkata ia merupakan hak Hadi untuk hadir ke persidangan yang mengumpulkan ulama, gerakan Islam dan NGO mewakili pelbagai mazhab dari Sunni dan Syiah.

Ahmad berkata Hadi berani menegaskan pendiriannya.
“Dari segi pemergian dan pendirian dia, saya rasa hak dia,” katanya ketika dihubungi FMT hari ini.
Beberapa pihak yang mengkritik Hadi menuduh Iran bersekongkol dengan regim Bashar Assad dalam konflik di Syria..

Konflik Syria yang masuk tahun ke-5 sudah mengorbankan puluhan ribu orang awam, dan turut membabitkan kumpulan yang menaikkan sentimen permazhaban termasuk militan IS.
Susulan kritikan itu, Hadi menjelaskan secara panjang lebar mengenai konflik di Syria, dan menasihati pengkritiknya tidak terpengaruh dengan dakyah di media mahupun media sosial yang cuba memburukkan Iran yang bermazhab Syiah.

“Isu Sunni dan Syiah ditiupkan supaya membakar. Selepasnya beberapa tokoh ulama rasmi dan tidak rasmi mendukung kenyataan yang membakar itu,” kata Hadi.
Sementara itu, Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Datuk Khairuddin Aman Razali menjelaskan kehadiran Hadi ke Tehran adalah bagi mewakili PAS sebagai presiden parti.

“Sudah pasti dalam penglibatan apa sahaja forum antarabangsa, PAS mempunyai pendirian politik tersendiri terhadap sebarang krisis yang berlaku di Timur Tengah termasuk melibatkan Syria, Yaman, Iraq dan Palestin.
“Pendirian tersebut sama sekali tidak akur atau tunduk kepada sebarang kepentingan mana-mana pihak yang melakukan kezaliman,” katanya.

No comments:

Post a Comment