Wednesday, December 28, 2016

Pergi belanja tanpa ditemani suami, wanita ini dipenggal

28/12/16

Pergi belanja tanpa ditemani suami, wanita ini dipenggal
Perempuan pakai burka. ©news.com.au
 Seorang wanita dilaporkan maut dipenggal oleh sekelompok lelaki bersenjata di Afganistan lantaran memasuki kota tanpa ditemani suaminya. Insiden mengerikan ini terjadi di sebuah desa terpencil Latti, Provinsi Sar-e-Pul yang saat ini ada dalam kawalan kelompok militan Taliban.

"Wanita itu telah menjadi sasaran kerana   keluar sendirian tanpa ditemani suaminya yang seorang warga negara Iran," kata jurucakap gabernor provinsi, Zabiullah Amani, seperti dilansir dari laman Daily Mail, Rabu (28/12).

Wanita 30 tahun tersebut dilaporkan pergi ke pasar untuk berbelanja di kota. Padahal, peraturan Taliban telah melarang wanita meninggalkan rumah tanpa ditemani oleh keluarga lelaki terdekat atau muhrimnya.

Selain itu, wanita di daerah tersebut juga dilarang bekerja, mendapat pendidikan dan dipaksa untuk mengenakan burka setiap hari.

Meski demikian, kelompok Taliban mengaku tidak terlibat atas insiden ini. Hingga saat ini belum ada keterangan lebih lanjut mengenai wanita malang tersebut setelah dipenggal.

Di Afganistan ketika ini telah timbul kebimbangan akan hak-hak perempuan kerana semakin memburuknya keselamatan dan meningkatnya kekerasan di wilayah tersebut. Bahkan, lima bulan lalu, seorang wanita asal Afganistan ditembak mati oleh orang tidak dikenal dalam serangkaian serangan terhadap perempuan.
 Sumber:Merdeka.com 

No comments:

Post a Comment