Saturday, December 24, 2016

Selepas bercakap dengan wartawan, lelaki muslim Rohingya maut dipenggal

24/12/16

Usai bicara ke wartawan, pria muslim Rohingya tewas dipenggal
Muslim Rohingya lari ke Bangladesh. ©REUTERS/Mohammad Ponir Hossain
   Polis  Myanmar kelmarin mengatakan sesosok mayat lelaki muslim Rohingya tanpa kepala ditemui beberapa hari setelah dia berbicara kepada sejumlah wartawan di Negara   Rakhine.

Beberapa hari lalu pemerintah mengadakan kunjungan media mengajak sejumlah wartawan ke wilayah konflik di Rakhine, seperti dilansir Arab News, Sabtu (24/12).

Mayat lelaki malang itu ditemui mengapung di sungai. Polis  tidak menjelaskan apa yang menjadi motif pembunuhan lelaki 41 tahun itu. Polis  mengatakan lelaki itu berbicara kepada jurnalis Myanmar pada Rabu lalu di Desa Ngakhura.

"Pada hari Khamis keluarganya mengatakan dia hilang setelah diwawancara wartawan. Jadi kami membuka kes ini," ujar Kolonel Polis  Thet Naing di Kota Maungdaw kepada kantor berita AFP.

"Petang ini (Jumaat) saya menerima laporan ada mayat tanpa kepala ditemui. Kami sudah memastikan ke warga desa," ujar Thet Naing.

Polis sejauh ini belum mengidentifikasi korban.

Dua wartawan Myanmar yang tidak ingin diketahui namanya mengatakan kepada AFP, mereka mewawancarai lelaki itu Rabu lalu di desanya. Keduanya mengatakan sudah dihubungi polis  terkait hilangnya lelaki itu.

Kunjungan media yang sangat jarang dilakukan dibuat oleh pemerintah setelah menguatnya tekanan terhadap kepemimpinan Aung San Suu Kyi kerana meluasnya laporan kekerasan militer terhadap warga muslim Rohingya sejak Oktober lalu.
 Sumber:Merdeka.com

No comments:

Post a Comment