Saturday, December 3, 2016

Tangkap perasuah, bukan penerima rasuah, kata perwakilan Umno

FMT | December 3, 2016
Perwakilan Negeri Sembilan pada Perhimpunan Agung Umno (PAU) 2016 hari ini berkata bila tidak ada sesiapa yang menawarkan rasuah, maka tidak adalah mereka yang ambil rasuah.
syamsul-amri
KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) patut tangkap mereka yang tawarkan rasuah, kata perwakilan Umno hari ini.
Wakil Umno Bahagian Seremban, Syamsul Amri Ismail berkata ini kerana jika tiada sesiapa buat tawaran, maka tidak ada yang mengambil rasuah.

“Tidak ada orang beri, tak kan dia terima,” katanya pada sesi perbahasan hari terakhir PAU2016 di PWTC di sini, hari ini.
Bagaimanapun, Syamsul Amri mendesak ahli Umno supaya melaksanakan janji dan mengamalkan ajaran Islam yang menolak perbuatan rasuah demi menjaga amanah.

Dalam menekankan maksudnya, beliau memetik Nabi Muhammad yang berkata: “Tidak beriman orang yang tidak jaga amanah, dan tidak beragama orang yang tidak laksanakan janji.”

Syamsul Amri kemudian memberi contoh bagaimana seseorang boleh menolak rasuah yang ditawarkan kepada mereka.
“Bila seseorang kata ‘nah RM50’, jangan rasuah saya, ‘RM100’ jangan cabar saya, ‘RM500′ awak terus menolak kata dah melampau, ‘RM700’ awak dah mula menguji kesabaran saya, ‘RM1,000’ jangan cakap kuat-kuat,” katanya disambut gelak tawa perwakilan.

Syamsul Amri kemudian menenangkan tawa perwakilan dengan berkata amalan itu perlu dibuang dan apa yang perlu perwakilan buat ialah pertahan prinsip keimanan dan integriti.

Bekas presiden Umno Tun Dr Mahathir Mohamad berulang kali mendakwa parti itu dilanda rasuah, menuduh ahli menerima “dedak” daripada presiden sekarang, Datuk Seri Najib Razak.
Dr Mahathir berkata itu sebabnya mengapa ramai ahli berjanji setiap dengan parti yang dilabelnya sebagai “Parti Najib”.

1 comment: