Sunday, January 29, 2017

DAP gesa MCA ingat penyatuan rakyat semasa Piala Thomas

 | January 28, 2017
Peristiwa itu menyaksikan bagaimana kaum Cina bersama rakyat Malaysia bersatu menyokong pasukan negara menentang China.
liewchintongPETALING JAYA: Pengerusi DAP Johor Liew Chin Tong menggesa parti lawannya mengenang kembali saat kaum Cina menyokong pasukan badminton negara ketika bertemu China semasa perlawanan Piala Thomas.

Ia respons kenyataan pemimpin MCA yang menghentamnya kerana mendakwa parti itu berkhidmat sebagai ejen China dengan pembentukan “Belt and Road Centre” (Pusat Lingkaran dan Laluan) dan “MCA People’s Republic of China Affairs Committee” (Jawatankuasa Hal Ehwal MCA-Republik Rakyat China).
“Pemimpin MCA berharap menggunakan kad China dan memanggil DAP sebagai anti-China akan membantu mereka mendapatkan traksi antara Cina-Malaysia,” kata Liew dalam satu kenyataan hari ini.

“Rakyat Malaysia perlu tahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan bergantung kepada wang China untuk menyelamatkan 1MDB (1Malaysia Development Berhad) dan masalah kewangan lain sementara MCA berharap Cina-Malaysia bersetuju dengannya yang ‘segala-gala tentang China’ adalah baik untuk mereka.”

Beliau berkata kaum Cina rakyat Malaysia perlu melihat perlawanan badminton Piala Thomas antara China dan Malaysia sebagai peringatan yang tanpa mengira kaum, patut menyokong Malaysia.
“Apabila Malaysia pertempuran China dalam Piala Thomas, siapa yang harus kita sokong? Sudah tentu setiap rakyat Malaysia akan bersorak untuk pasukan Malaysia kita.

“Liew berkata Pakatan Harapan dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) perlu menentukan makna menjadi rakyat Malaysia dalam hubungan kita dengan China, begitu juga dalam semua perdebatan politik lain pada bulan akan datang.
“Ia adalah wawasan penting bagi Pasukan Malaysia untuk muncul dalam perjuangan akhir untuk membawa keluar Malaysia baru.”

Mengenai kerjasama dengan PPBM, Liew berkata beliau sedar ramai berhujah agar berhati-hati dengan bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan hakikat ramai pemimpin PPBM dan ahlinya terdiri daripada Umno.
“Oleh itu, ramai mencadangkan kerjasama itu terhad secara semulajdi dan untuk tujuan utilitarian atau pilihan raya sahaja. Saya berbeza pendapat.”

Beliau berkata, sebaliknya, Pakatan Harapan dan PPBM perlu menyelaraskan lebih rapat untuk memastikan penyokong mereka mengundi satu sama lain, bukan sahaja atas sebab utilitarian, tetapi mengundi dengan penuh semangat dan bersedia mentadbir bersama-sama.

“Parti komponen Pakatan Harapan dan PPBM bukan sahaja perlu menang tetapi kami perlu memenangi keyakinan dengan margin menyakinkan untuk memastikan kerajaan yang stabil.
“Hanya dengan tsunami Melayu dan sokongan kuat di kalangan bukan Melayu untuk berubah, akan dapat melhat kerajaan baru yang stabil dengan lebih 130 kerusi 222 kerusi Parlimen 222.”

Bagi penyusunan semula yang lebih besar antara Pakatan Harapan dan PPBM, Liew menggesa Dr Mahathir dan pemimpin PPBM lain agar lebih proaktif dalam menangani kebimbangan keterlaluan semasa era Dr Mahathir.

“Lebih penting lagi, Pakatan Harapan dan PPBM perlu menyatakan dengan jelas visi baru untuk membina kepercayaan di kalangan penyokong, seluruh kumpulan etnik termasuk Sabah dan Sarawak, supaya akhirnya tsunami Melayu bertemu dengan tsunami rakyat Malaysia amnya.”

No comments:

Post a Comment