Friday, January 13, 2017

Guan Eng tidak berpuas hati dengan ‘siasatan remeh’

FMT | January 13, 2017
Lim Guan Eng berkata mungkin polis juga perlu siasat MCA yang meminta DAP meninggalkan Pakatan.
lim-guan-eng-siasatGEORGE TOWN: Lim Guan Eng tidak berpuas hati dengan “siasatan remeh” terhadapnya berhubung catatan blog yang menggesa parti bukan Melayu dalam Barisan Nasional meninggalkan perikatan itu apabila BN menyokong pindaan kanun jenayah syariah di Parlimen.
“Saya tidak mengkritik Umno, saya cuma minta parti BN tinggalkan perikatan itu apabila BN menyokong usul rang undang-undang persendirian PAS.”

“Remehnya siasatan dan siasatan terhadap saya. Bergantung kepada polis untuk menjalankan siasatan atau tidak, tetapi siapa yang dapat faedahnya?” kata ketua menteri Pulau Pinang kepada pemberita selepas disoal polis selama 1 jam hari ini.

Menurut Guan Eng, 5 laporan polis dibuat terhadapnya di Selangor, Kuala Lumpur dan Johor. Sebelum ini, FMT melaporkan salah seorang pengadu merupakan seorang pelajar tingkatan 1 dari Ampang, Selangor.
Guan Eng tidak tahu siapa yang membuat laporan polis terhadapnya.
“Barangkali polis juga perlu siasat MCA yang menggesa DAP meninggalkan Pakatan?” katanya pada sidang media di Komtar. Turut hadir peguamnya, R S N Rayer.

Sebelum itu, 2 anggota daripada polis kontinjen Selangor menyoal Guan Eng berhubung catatan blog di limguaneng.com, bertarikh 23 November 2016.
Menurut Guan Eng, polis memberitahu beliau disiasat di bawah Akta Hasutan, yang membawa hukuman maksimum denda RM5,000 atau penjara tidak melebihi 5 tahun.

Dalam catatan itu, Guan Eng meminta MCA, MIC, Gerakan dan SUPP supaya meninggalkan BN apabila perikatan itu menyokong usul PAS untuk meminta Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965.
Guan Eng berkata pindaan itu bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan dan DAP menentang usul PAS itu.

No comments:

Post a Comment