Sunday, January 15, 2017

Lelaki ini gembira menemui cucunya yang hilang 18 tahun dulu

15/1/17


Velma Aiken (kanan) bahagia setelah cucunya berhasil ditemukan kembali (Foto: Associated Press)
Velma Aiken (kanan) gembira setelah cucunya berhasil ditemukan kembali (Foto: Associated Press)





FLORIDA –   Velma Aiken sangat gembira ketika ini kerana  cucunya yang hilang 18 tahun dulu berjaya ditemui kembali. Polis Florida pada   berhasil menemui Kamilah Mobley pada Jumaat 13 2017 di South Carolina, Amerika Syarikat (AS), 200  kilometer (km) dari daerah asalnya, Jacksonville. 

Mobley diculik oleh seorang perempuan yang menyamar sebagai petugas kesihatan di University Medical Centre, Jacksonville pada Julai 1998 hanya empat jam setelah dilahirkan ke dunia. Gloria Williams yang mengasuh gadis berusia 18 tahun itu ditangkap atas tuduhan  penculikan.

Velma Aiken menuturkan, keluarganya telah berbincang hangat dengan Kamilah Mobley. Gadis itu berjanji untuk menemui Aiken dan keluarganya. Sang nenek mengaku perlu waktu untuk ‘mengenal’ kembali cucunya yang hampir tidak pernah dilihatnya itu. 

“Semuanya larut dalam air mata bahagia dan merasa sangat baik setelah tahu ia berada dalam keadaan sihat walafiat. Saya selalu merasa cucuku masih hidup. Saya hanya berdoa, berharap, dan percaya saja,” ucap Aiken, seperti dimuat BBC, Ahad (15/1/2017). 

Selama ini, Kamilah Mobley hidup dalam identiti lain. Ia juga meyakini bahwa Gloria Williams adalah ibu kandungnya. Tidak heran, ketika perempuan berusia 51 tahun itu ditangkap, Mobley sempat memanggil serta membelanya. 

Kantor Sheriff Jacksonville, Florida, menuturkan identiti Mobley yang sesungguhnya berhasil diketahui melalui ujian DNA. Mereka selama ini telah mendapat sebanyak 2,500 maklumat mengenai keberadaan Mobley. Namun, satu maklumat dari akaun Twitter @MissingKids berhasil menguak kisah tersebut.

No comments:

Post a Comment