Thursday, January 19, 2017

Nenek Gorila berusia 49 tahun dihantar ke alam baka

19/1/17

Josephine menggendong Johari bayi pada 2002. (Foto: dok. Miami Zoo)
Josephine menggendong Johari bayi pada 2002. (Foto: dok. Miami Zoo)
MIAMI - Josephine, nenek dari gorila Harambe menyusul cucunya ke alam baka. Zoo Miami mengumumkan baru saja menyuntik mati gorila betina itu pada usianya yang ke-49 tahun.

Pihak zoo menjelaskan, keputusan berat ini harus diambil kerana kesihatan Josephine sudah sangat buruk. Petugas menemukannya tak lagi mampu bergerak pada Rabu 18 Januari 2017. Dia memang khabarnya sudah menderita sakit parah selama beberapa tahun terakhir dan penyakitnya belum dapat disembuhkan.

"Setelah menemukannya tak lagi boleh bergerak pada Rabu pagi, staff zoo    membuat keputusan sukar untuk secara manusiawi menyuntik mati dia. Prosedur itu dijalankan pada hari yang sama," demikian pernyataan resmi dari Zoo   Miami, seperti diwartakan Metro, Khamis (19/1/2017).

Nenek Harambe ini lahir di alam liar pada 1967. Ia tiba di Amerika Syarikat pada 1983 dan sejak itu menjadi penghuni tetap Zoo Miami.

Josephine (kiri) dan Harambe (kanan). (Foto: dok. Miami Zoo/Cincinnati Zoo)
 
Kehadiran Josephine di Zoo Miami mengundang perhatian besar setelah dia melahirkan bayi gorila pertamanya pada 1984. Seiring bertambahnya usia, indera penglihatan nenek Harambe ini kian  lemah.

Sekira 25 tahun setelah melahirkan, doktor menjalankan operasi katarak pada mata Josephine yang sudah nyaris buta. Doktor menanamkan dua lensa mata manusia buatan ke dalam matanya dan berjaya mengembalikan daya visual Josephine.

Faktor lain yang membuat Josephine terkenal adalah ikatan darahnya dengan gorila Harambe. Seekor gorila jantan yang meninggal akibat ditembak mati oleh penjaga Zoo Cincinnati, ketika seorang anak laki-laki jatuh ke kandang Harambe dan dibawa lari.

Penembakan gorila Harambe memicu kontroversi dan kemarahan besar dari aktivis pecinta satwa. Pasalnya, menurut para aktivis Harambe tidak bermaksud melukai anak itu. Dia justru berusaha menyelamatkannya dari sorakan mengerikan di sekelilingnya.

Seorang penjaga zoo dan pawang gorila seharusnya memahami betul kondisi kejiwaan Harambe. Di sisi lain, ibu dari kanak-kanak yang jatuh ke kandang Harambe juga mendapat kecaman kerana dianggap tidak boleh menjaga putranya dengan baik. Ajal menjemput gorila Harambe pada usianya yang ke-17 tahun.
Usia harapan hidup gorila rata-rata 50 tahun di alam liar maupun penangkaran.

Pada kes Colo, gorila tertua yang tinggal di Zoo Ohio, ia bertahan sampai usia 60 tahun. Di atas usia ini memang jarang sekali ditemukan.
Saat ini diperkirakan ada 350 gorila yang tinggal di zoo seluruh Amerika Syarikat. Di alam liar, jumlahnya berada di kisaran 150 ribu sampai 250 ribu ekor. Mereka hidup di dataran rendah bahagian barat.
Okezone

No comments:

Post a Comment