Monday, January 30, 2017

PAS, Umno kongsi pentas lagi 3 Februari

 | January 30, 2017
Wakil 2 parti itu akan turut serta dalam pelancaran bantuan kemanusiaan menggunakan kapal Nautical Aliya, yang membawa 1,500 tan bekalan makanan dan ubat-ubatan ke Myanmar.
nasruddin
PETALING JAYA: PAS mengesahkan parti Islam itu sekali lagi akan berkongsi pentas dengan Umno pada majlis pelancaran misi “Food Flotilla For Myanmar” yang dijadualkan bertolak ke Myanmar pada 3 Februari.

“Insya-Allah. Ada wakil PAS yang hadir,” kata Ketua Penerangan PAS Nasruddin Hassan ketika dihubungi FMT bagi mengesahkan perkara itu.
Misi pelayaran Flotilla akan bertolak dari Pelabuhan Klang selepas solat Jumaat bagi membantu kira-kira 70,000 orang di Teknaf, Bangladesh dan hampir 150,000 orang di Sittwe, Myanmar.

Lebih 240 delegasi yang mewakili 40 badan bukan kerajaan (NGO) dari dalam dan luar negara akan turut serta dalam kerja mengedar bantuan, merawat, mendirikan khemah, memasak dan melihat keperluan kanak-kanak dan wanita di kem pelarian Rohingya.

Menggunakan Kapal Nautical Aliya, misi itu akan membawa 1,500 tan bekalan makanan dan ubat-ubatan kepada masyarakat yang terjejas di Rakhine, barat Myanmar

Bagaimanapun, Nasruddin tidak dapat mengesahkan sama ada Presiden PAS Datu Seri Abdul Hadi Awang akan menyertai majlis pelancaran itu atau tidak.
Pada Jumaat lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata PAS akan menyertai majlis pelancaran misi itu.
Najib berkata kerjasama dengan PAS itu bersandarkan isu umah sejagat dan Islam, bukannya atas dasar politik.
FMT

No comments:

Post a Comment