Monday, January 30, 2017

Serangan udara Saudi ke atas Yaman adalah jenayah perang: PBB

30/1/17

PBB sebut serangan udara Saudi ke Yaman kejahatan perang
Serangan udara gempur Yaman. ©REUTERS/Khaled Abdullah
Pasukan pakar dari anggota panel Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengatakan sepuluh serangan udara Arab Saudi ke atas Yaman yang menyebabkan 292 warga awam maut   adalah jenayah perang.

Pasukan pakar menyatakan dari sepuluh serangan udara itu tidak satu pun ditemui mengenai sasaran tentera atau dengan kata lain serangan udara itu sengaja diarahkan kepada penduduk awam

"Dari sepuluh penyelidikan, pasukan panel menyatakan delapan di antaranya tidak terbukti serangan udara itu mensasarkan sasaran militer yang diakui," kata laporan setebal 63 halaman yang disampaikan di depan Dewan Pertubuhan PBB, Jumaat lalu. Laporan itu diperoleh kantor berita Reuters.

"Dari seluruh sepuluh penyelidikan, tim panel mempertimbangkan, hampir pasti pasukan koalisi (pimpinan Arab Saudi) tidak memenuhi syarat hukum internasional untuk melancarkan serangan."

"Pasukan panel menilai sejumlah serangan tersebut boleh dikatakan jenayah perang," demikian bunyi kesimpulan laporan PBB itu, seperti dilansir Russia Today, Isnin (30/1).

Arab Saudi melancarkan serangan udara yang dimaksud antara Mac dan Oktober tahun lalu yang menyebabkan lebih dari seratus perempuan dan anak-anak terbunuh

Awal bulan ini, koordinator hak asasi PBB untuk Yaman, Jamie McGoldrick memperkirakan ada lebih dari 10 ribu orang  maut dalam konflik sejauh ini. Kebanyakan korban maut akibat serangan udara.

Duta besar Arab Saudi untuk PBB, Abdallah Al-Mouallimi jelas menolak bertanggung jawab atas tudingan itu.
Sumber: Merdeka.com

1 comment:

  1. musuh islam mengatakan serang Saudi atas yemen adalah jenayah.

    pemimpin yemen sunni yg meminta bantuan Saudi kerana syiah houthi sedang cuba mengguling pemerintahan sunni dgn dibantu oleh kuasa syaitan iran.

    amat wajar Saudi menyerang houthi yg memulakan keganasan.

    kenapa jenayah bashar pada rakyat biasa sunni tidak diambil tindakan.

    sejak dr mula rusuhan pun bahsar sudah membunuh rakyatnya sendiri.

    kita berdoa dn menyokoong serangan Saudi utk mempertahankan Negara yemen saudara kita dpd pencerobohan syaitan syiah yg zalim tiada tolok bandingnya.

    jenayah basharlah yg harus diperangi. ketika Saudi sudah menghentikan serangan pd yemen, bashar masih beban menggunakan bom kimia kpd umat islam Syria.

    jgn terpedaya dgn bashar musuh US maka bashar dianggap baik. kedua2nya jahat tapi kejahatan syiah beribu kali ganda lebih teruk dr syiah.

    umat islam wajib membersihkan fahaman sesat menyokong syiah. buang fahaman sempit, asalkan musuh US saja mesti pihak itu baik. so kalau korea utara musuh US maka dia baiklah?

    syiah adalah ajaran dajjal bertopeng islam.

    ReplyDelete